След ниските резултати от матурите: МОН променя учебните програми

Целта е да се намали излишната фактология, като вместо това се застъпят повече практически знания и умения

22.06.2023 | 19:40 Редактор: Юлиан Христов

След ниските резултати от държавния зрелостен изпит по български език и литература, от Министерството на образованието обмислят промени в учебната програма. А според директори и учители е необходима сериозна реформа в образователната система.

Мартина и Димитър трудно разбират материала в 7 клас и затова предпочитат точните науки, като математика и физика

"Затруднявам се по биология, защото не е обяснено и няма добри примери в учебниците", каза Мартина.

"И мен най-много ме затруднява биологията. Във физиката господинът ни показва и има повече задачи и примери, и така повече ги разбирам", обясни Димитър.

Затова просветното министерство се заема с промяна на учебните програми и да се намали фактологията в учебниците, за сметка на практиките. Министерството на образованието и науката планира да направи пълен преглед на учебните програми, като ангажира в този процес и учителите, които работят ежедневно с тях и имат ясна картина кое как се възприема от учениците. Целта е да се намали излишната фактология, като вместо това се застъпят повече практически знания и умения.

Преподаватели смятат, че е необходимо, освен олекотяване на учебното съдържание, така и повече практически упражнения в клас.

"Когато има прекалено много материал, който е свързан с фактологията, това води до доста пропуски, а днешните поколения са по-практически настроени към учебния процес. Те искат всичко да се случва с лекота и материалът да се преподава по по-разчупен начин", каза преподавателят Екатерина Иванова.

"Биологията в 7 клас изучават материя, като животно и организми. Там фактите са много по-натрупани, отколкото това да го погледнат и да го видят", смята и учителят по биология Габриела Николова.

Според директора на 119-о училище Диян Стаматов учениците получават излишна информация, а трайните знания все повече липсват, а това си личи по резултатите им.

"Днешните учебници са красиви, но тяхното съдържание става все по-академично и отговарящо на втори-трети курс на висшите учебни заведения. Това е основна причина учениците да нямат добра концентрация в учебния материал и бързо да забравят прочетеното", каза Диян Стаматов.

Омбудсманът Диана Ковачева също поиска промени в учебната програма.

"Омбудсманът предлага промени в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) заради проблемите, свързани с полагане на задължителния държавен зрелостен изпит (ДЗИ) при завършването на ХІІ клас", каза Диана Ковачева.

Вижте повече в репортажа на Вероника Янкова.

Снимка: Димитър Кьосемарлиев/ Bulgaria ON AIR


1
0 rate up comment rate down comment 0
nevenov
преди 9 месеца
Точно така е както каза директорът! Почти всеки ден аз трябва да разтълкувам и преведа уроците на по-разбираем език на моите деца. Ако ги оставя сами да си четат уроците - нищо не разбират и хоп - ето ти я низката оценка и загубения интерес към предмета. Сигнализирай за неуместен коментар