Експерт: Вериги определят цените с изкуствен интелект, малките магазини печелят повече

Добър пример за справяне със ситуацията са обърнатите аукциони на обединенията на земеделски производители в Нидерландия

30.03.2023 | 14:33 Редактор: Петя Кръстева
Експерт: Вериги определят цените с изкуствен интелект, малките магазини печелят повече

На пазара на хранителни стоки в България липсва здравословна конкуренция, както и културата на сдружения, които биха били полезни за производителите, като премахнат нуждата да се занимават с непривични неща като маркетинг и логистика. Правителството опитва с бързи действия като Закона за търговските надценки да компенсира натрупаните дисбаланси в пазарната структура, но е по-добре да се съсредоточи върху подобряването на конкуренцията, без да се прибягва към твърди мерки. Това коментира консултантът по ценообразуване Антон Костадинов.

"Търговските вериги в България използват доста интересни алгоритми за определяне на цените си, държат ги на изключително близо до тези в Европа", поясни той.

По думите му големите вериги използват инструменти с изкуствен интелект, за да формират цените, които са основата на тяхното конкурентно предимство: "При тях има концентрация на пазарна сила, която им позволява да предложат на клиентите ниска цена, но това става за сметка на доставчиците."

"Трябва много добре да се помисли от регулатора до каква степен искаме да се намесим в този фин ценови механизъм и да направим така, че клиентите да платят по-висока цена, или бихме искали това да продължи да го плаща бизнесът", коментира той.

Според направен от него анализ, средният марж на печалба на търговските вериги при основни хранителни продукти е много по-нисък в сравнение с малките магазини, но когато се добавят всички такси, налагани от веригите върху доставчиците, ситуацията се променя, предаде bloombergtv.bg.

"В някои случаи цените на конкретни хранителни стоки са по-високи в България (в сравнение с ЕС), но когато се направи задълбочен анализ, опираме до проблем с доста вектори - субсидиите, които получават производителите в други страни от ЕС, са доста по-сериозни от тези в България; всяка единица продукция, която се продава там, е натоварена с много по-малък дял разходи. В България цялата търговска верига е скъпа", отбеляза още Костадинов.

Като добра практика, която може да се използва при промяна на дизайна на пазара, Костадинов даде за пример обърнатите аукциони на обединенията на земеделски производители в Нидерландия - търговията започва от висока към ниска цена и състезанието е между търговските вериги и други търговски обекти кой иска продукцията на земеделците и ще даде най-висока цена. Така земеделците могат да се съсредоточат върху производството и да не се занимават с маркетинг, логистика и финанси. 

Снимка: БГНЕС