Туристическият бранш у нас скоростно се възстановява след пандемията

Постигнатите през изминалата година резултати дават оптимизъм за възходящо развитие

03.01.2023 | 14:58 Редактор: Вяра Димова
Туристическият бранш у нас скоростно се възстановява след пандемията

Българският туризъм изпраща една по-добра и по-успешна година. След пандемичните сривове от последните две години, 2022 г. показа, че туристическата индустрия у нас има потенциал да се възстановява ускорено.

Секторът все още не се е завърнал с пълната си сила, преодолява последствията от пандемията, но постигнатите през изминалата година резултати дават оптимизъм за възходящо развитие догодина.

Като цяло общата картина за туризма изглежда оптимистична, но секторът все още има да наваксва, за да стигне предпандемичните си постижения. След първоначалния шок заради забрани и ограничения 2021 година разхлаби хватката на пандемията върху туризма и отново отприщи пътуванията. Позитивната тенденция продължи с пълна сила и през 2022 година, но два големи риска – войната и инфлацията подкопават устойчивостта на постигнатото.

Войната и инфлацията приземиха очакванията

В началото на годината българският туризъм се готвеше за летящ старт. Той обаче беше приземен още през февруари с началото на войната в Украйна. Така военният конфликт близо да страната ни и разразилата се инфлация станаха основни фактори, които натиснаха сектора и не позволиха бърз рестарт след пандемичните сривове. От една страна, войната в Украйна отблъсна доста чуждестранни туристи през летния сезон, а от друга – инфлацията сви намеренията на българите за туристически разходи.

Що се отнася до входящия туристопоток, като най-значим сегмент за икономиката, българският туризъм отбелязва успешна година, но не успя да постигне планираното заради негативните ефекти от войната. Пазари като Румъния и Полша надвишиха или приближиха нивата от 2019 г., но Германия, която е ключов пазар, остана само 50% от предпандемичните нива.

Нов ски сезон, нови надежди

Очакванията за зимен сезон 2022/2023 също са оптимистични. Прогнозата е, че и през тази година вътрешният пазар ще е водещ за зимните ни курорти. Традиционно българските туристи извършват около един милион пътувания с отсядане в местата за настаняване за ски сезона. Вероятно ще продължи възстановяването на входящия туризъм, като интерес има от пазарите на Великобритания, Румъния, Израел, Северна Македония, Сърбия и Гърция.

Четете повече по темата в investor.bg.

Снимка: БГНЕС