Сандов: Пари за "Струма" вече няма, те бяха насочени към АМ "Европа"

Според него по-екологичният вариант за магистралата е дълъг тунел

03.08.2022 | 17:50 Редактор: Ирена Бакърджиева

Пътната агенция ще обжалва решението на бившия министър на околната среда и водите Борислав Сандов от 1 август. Тогава той прекрати екооценката за автомагистрала "Струма" в района на Кресненското дефиле. През 2017 година беше издадена екооценка за варианта с две разделени платна. Според Сандов обаче по-екологичният вариант е дълъг тунел.

Действията си Сандов аргументира с препоръка, дошла от Европейската комисия - да се обследват и другите варианти за преминаване през Кресненското дефиле.

"Трябва да се направят равностойни алтернативи на трасетата и за да може да се получи европейско финансиране, и да може да се довърши тази магистрала с европейско финансиране, което означава и да не се загубят средства, вече дадени по магистрала "Струма", означава да се изпълни европейското законодателство и да няма нарушения на законите на ЕС и България", заяви министърът на екологията Борислав Сандов пред БНР.

ГЕРБ остро разкритикуваха действията на ексминистъра и изразиха опасения, че може да се наложи държавата да върне над милиард и половина лева, инвестирани досега в магистралата

"Едно от последните решения на този кабинет, свързано с АМ "Струма", ни връща 4 или 5 години назад и поставя под риск България да се наложи да връща цялото инвестирано в изградените участъци финансиране", каза Томислав Дончев от ГЕРБ.

Според Сандов обаче има друга опасност - страната ни да бъде глобена, ако трасето остане на варианта с две отделни платна, а не с дълъг тунел.

"Ако България тръгне с национално финансиране да го прави през самото дефиле, ще наруши европейското и българското законодателство и ние после ще трябва да плащаме за това нещо. Много лесно и бързо може да се направи ОВОС и процедура, ако е тунел. Пари за АМ "Струма" в този програмен период вече няма, те бяха насочени към магистрала "Европа". Пари, които ще се загубят, също няма, защото на практика ще се загубят, ако не се изпълнява екологичното законодателство на ЕС и България", твърди още Сандов.

От Пътната агенция заявиха за Bulgaria ON AIR, че ще обжалват решението на бившия екоминистър. И посочват, че екооценката от 2017 година, с която е одобрено осъществяването на отсечката, е издадена по законоустановения ред. Според Пътната агенция решаващо предимство на избрания вариант е еднопосочното движение на превозни средства, което съществено ще намали трафика в дефилето и риска от инциденти. Така вероятността магистралата да бъде завършена в следващия програмен период до 2027 година намалява.

Вижте повече в репортажа на Виктор Борисов.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК