Все повече столични търговци се местят от молове на "Витошка"

Интересът към търговските улици е нова тенденция вследствие на пандемията

16.08.2021 | 18:11 Редактор: Здравко Черкезов
Все повече столични търговци се местят от молове на

Малки местни търговци се местят от търговски центрове към локации на търговска улица. Това е нова тенденция вследствие на пандемията, съобщава консултантската компания Colliers International.

Търговските улици в София запазват стабилни нива на заетост и нови откривания спрямо края на 2020 г., а бул. "Витоша" бележи лек спад в свободните площи за първото полугодие от почти 9% на 7,5%. Емблематичната търговска улица в центъра на столицата отчита намаляване и на движението на наематели – от 8% на 4%. Средните наемни нива там се задържат на 50 евро на кв. м, информира investor.bg, позовавайки се на данни на Colliers.

В същото време голяма част от търговските центрове са използвали трите вълни на пълно или частично затваряне заради пандемията, за да направят преустройство или освежаване. Пример за това са The Mall със зоната си за хранене, Paradise Center с ниво -1 и Mall of Sofia. През първото полугодие предлагането на модерни търговски площи в София се запазва на ниво от 390 660 кв.м, показват данните на Colliers.

И през първото полугодие на тази година продължава бързото развитие на ритейл парковете, като обемът на усвоени площи в тях достига 3250 кв. м. В София предстоят и откривания на магазини с обща площ от над 10 хил. кв. м, сочат данните на Colliers. Някои от марките, които са открили свои обекти, са Maxi Pet, Under Armour Factory House, Nike factory store и Hippolаnd.

Обогатяването на микса от наематели е довело до достигане на почти пълна средна заетост в търговските паркове от 99%. Наемите в ритейл парковете в София остават без промяна между 8 и 10 евро на кв. м, сочат данните на Colliers.

По данни на Forton към средата на годината 52 хил. кв. м в ритейл паркове са в строеж или в етап на планиране. Общият обем на съществуващите площи вече достига 179 360 кв. м, но гъстотата им е значително по-малка спрямо средните нива в Югоизточна Европа. У нас на 1000 жители се падат 27 кв. м, докато гъстотата в Сърбия и Румъния е съответно почти два пъти и почти три пъти по-висока.

"Повечето брандове вече имат силно присъствие в София и в търсене на възможности за разширяване се ориентират към ритейл парковете. Те са все още слабо развити, но дават добра и рентабилна възможност за навлизане на пазара в регионалните градове", посочва Красимир Петров, мениджър "Управление на активи и търговски площи" в Cushman & Wakefield Forton.

Colliers прогнозира, че до края на 2021 г. ще продължи тенденцията за откриване на нови обекти в търговските паркове. Този формат ще остане предпочитан за развитие на търговски площи в по-малките населени места и оптимален вариант за позициониране на оператори тип "биг бокс".

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Bulgaria ON AIR

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК