Солената вода и ракета затрудняват търсенето на "черната кутия" на разбилия се МиГ-29

Военните кораби проверяват район от около 20 кв. морски мили със сонар и хидролокатор

10.06.2021 | 13:52 Редактор: Здравко Черкезов

Самолетът МиГ-29, пилотиран от майор Валентин Терзиев, най-вероятно се е разбил, показва наличната до момента информация. Открит е биологичен материал сред отломките на падналия край Шабла изтребител и е предоставен за ДНК експертиза.

Адмирал Емил Ефтимов обяви, че сред отломките има две по-големи, които се намират на по-голяма дълбочина - 60-70 м, а от Министерството на отбраната (МО) допълниха, че сега се състезават с времето, тъй като солената вода може да увреди записите от "черната кутия".

Самолетът последно е засечен от радарите на 1000-1500 м и се е движел с 900-950 км/ч, след което сигналът се е изгубил. Изтребителят е имал и неупотребена ракета, затова акцията по търсене на "черната кутия" ще бъде опасна и много внимателно проведена. МО ще се координира заедно с военните и с военен кораб.

Спасителната акцията в Черно море се превръща в издирвателна. Търси се "черната кутия" на разбилия се при учение изтребител МиГ-29, пилотиран от майор Валентин Терзиев. Проверява се район от около 20 квадратни морски мили. Военните кораби търсят със сонар и хидролокатор. 

"За съжаление, нямаме добри новини още. Операцията по издирване продължава. Мобилизирани са всички средства на военноморски сили. Надяваме се да имаме някакъв резултат. В нощта на инцидента морето е било равно, а отличителна граница между въздуха и водата не е имало. Пилотът е трябвало да порази парашутна светеща мишена на 5 километра над водата и на 20 километра от брега", заяви служебният премиер Стефан Янев.

"Парашутът явно не се е разтворил напълно, тя е тръгнала да пада с по-голяма скорост. По принцип, майор Терзиев е трябвало да направи пуска на своята ракета на височина 5 км. Явно това е било по-ниско, когато той е направил пуска, защото той е свалил мишената и при отхождането след пуска се е случила случката", обясни редакторът на списание "Клуб Криле" Димитър Ставрев.

След вчерашния инцидент, България е загубила 1/5 от бойната си авиация, което може да се отрази и на охраната на въздушното ни пространство. Бившият министър на отбраната Николай Ненчев призова да се спрат полетите и на останалите четири МиГ-29, а съюзници да поемат ангажиментите ни към НАТО. 

"Моят призив е да бъдат преустановени всички полети с тези самолети, докато не се изясни причината. Пилотите са силно стресирани от това. Моят призив е служебният министър на отбраната да се обърне към нашите съюзници, защото ние не можем да си позволим да не охраняваме въздушното си пространство, защото имаме отговорности към НАТО и нашите съюзници", призова Ненчев пред Bulgaria ON AIR

Летателните часове на българските военни пилоти остават на санитарния минимум. 

"Престъпно малко, защото 15-20 часа на година, сравнение със 100 часа в НАТО. Nие сме членове на НАТО, сами разбирате, че 5 пъти по-малко и искаме да правим същите неща, няма как да се получат нещата", категоричен е Ставрев. 

Евентуалното откриване и разчитане на черната кутия на самолета би дало по-конкретен отговор какво точно се е случило във фаталната нощ.

Вижте повече в репортажа на Виктор Борисов.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК


7
1 rate up comment rate down comment 1
Иванчо
преди 2 години
На калпавата ракета, космоса и крив! Я кажете, кой свали самолета? Братски огън? Сигнализирай за неуместен коментар
6
0 rate up comment rate down comment 0
Глупак
преди 2 години
Радарите дали са следели полета на самолета? Сигнализирай за неуместен коментар
5
4 rate up comment rate down comment 2
мая
преди 2 години
Втори ден военновъздушните сили издирват техен самолет? Сьмнително, Нова тактика сьс Стара техника. Сигнализирай за неуместен коментар
4
8 rate up comment rate down comment 0
анонимен
преди 2 години
Интересно защо не се прие помощ от НАТО за издирване на тая кутия.Пак явно се пълни гушата на някоя приятелска фирма Сигнализирай за неуместен коментар
3
3 rate up comment rate down comment 6
Някой
преди 2 години
До Иван Иванов. Сега няма чак толковаПолковници и Генерали. Преди 30 години обаче. Началници на артелна, бяха полковници и генерали. Защото едно време пагона се вдигаше на всеки 5 години. А сега освен прослужено време. Трябва да имаш и длъжност, за да ти вдигнат чин. В чужди войски, артелчик. Това е някой Капитан, даже лейтенант. Сигнализирай за неуместен коментар
2
8 rate up comment rate down comment 18
Решетков
преди 2 години
Солената вода? Черната кутия на ДРУГИ самолети предава сигнал в продължение на цял месец! Солеността не е фатална за някакви часове.Тази явно е руска и ще ръждяса за няколко часа..ще изгние и ще пусне водата вътре..Камо ли пък да издава сигнал към търсачите..И да,подготовката е недостатъчна.самолетите допотопни..Какво очакваме с технология от 70-те?А и руснаците прибраха парите за ремонта и не го направиха!ЛЬОТЧИКА вместо с да им продава секрети,да им беше потърсил сметка! Сигнализирай за неуместен коментар
1
22 rate up comment rate down comment 3
Иванов Иван
преди 2 години
И какво ви пречи солената вода на Ч. море? В океаните концентрацията на сол е в пъти по-голяма. Детски обясненения. Това нямате, онова не притежавате, друго не сте предвидили, трето....., четвърто, пето...Само ми кажете.....Колко са генералите в България? 200, 400, 600.......? Или повече?Наистина сме богата държава, за да плащаме луди заплати на военни,които май името си не знаят как да изпишат правилно.... Сигнализирай за неуместен коментар