Прокуратурата влезе в централното управление на БДЖ. Причината - сигнал от служебния министър на транспорта Христо Алексиев от 10 декември. Той е категоричен, че става въпрос за милиони, които са дадени без обществени поръчки или не по предназначение.
Какви са договорите - с "Алстом" е за 137 млн. лв. за ремонт и поддръжка на 46 мотриси за срок от 5 години. Според Алексиев компанията е извършвала основно поддръжка, а не ремонт, което пък пораждало съмнение за източване на средства. Другият договор е за 26 млн. лв. с вагонния завод в Дряново. Според служебния министър там има данни за измами, които ощетяват държавата.
"Поради всички тези нарушения и много индикатори за измама, които ощетяват държавата, договорът с "Алстом" е даден на прокуратурата с мое официално писмо. Заради съмнения за фалшификация и измама, другият договор, сключен със завода в Дряново за ремонт на 15 пътнически вагона, също е пратен на прокуратурата", заяви служебният министър Христо Алексиев.
Друго е мнението на директора на вагонен завод "Интерком" в Дряново.
"Г-н министърът говори за ремонти, а ние не правим ремонти. Няма нито един детайл, който да се ремонтира. Ние изграждаме абсолютно всичко ново. Има обществена поръчка, тя е възложена по член от Закона за обществените поръчки. По-различна процедура е, във връзка с права и собственост, които притежава заводът. Цената, мога да каже, че е определено ниска. Нямало спецификация - това също не отговаря на истината. Тя е публикувана 2 месеца преди да се сключи договорът", посочи директорът на вагонен завод "Интерком" Валери Димитров.
Обвинения от страна на министъра има и за темпото, с което се прави обновяването на влаковете.
"На 4 октомври присъствах на вкарването на първата мотриса за основен ремонт. По договор и приет график, този ремонт трябваше да бъде завършен до 4 декември. Крайно съм разочарован от това, което виждам. Два месеца по-късно установявам, че ремонтите не са изпълнени дори на 50%", подчерта Алексиев.
В одитния доклад, изпратен до прокуратурата, има данни за нередностите, които констатират от министерството.
"Ние започнахме разследването точно в тази насока, за да видим дали тези нарушения съдържат и евентуално признаците на престъпления от длъжностни лица. Това ще бъде проверявано", изтъкна заместник-градският прокурор Иво Илиев.
От прокуратурата ще проверяват и дали ремонтите са били фиктивни. От БДЖ заявиха пред Bulgaria ON AIR, че съдействат на разследващите, и че проверката е просто стандартна процедура.
Bulgaria ON AIR припомня, че преди няколко дни с поста си се раздели управителят на БДЖ пътнически превози Любен Нанов. Тогава Министерството на транспорта заяви, че причините за отстраняването му са лошо мениджърско управление и нарушения в програмите за ремонт.
Вижте повече в репортажа на Иван Кънчев.
Снимка: БГНЕС
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано
Кой би могъл да замести Николас Мадуро?
Назрява ли бунтът: Винената индустрия във Франция е пред колапс
Хранителен режим при Хашимото
Стартират нови национални програми за скрининг на колоректален и цервикален рак
Защо корейското кимчи е полезно за имунната система?
Инфекция с Campylobacter при деца – как да я разпознаем?
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Blue Origin представи проектиран с AI източник на енергия за Луната
Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Шест страни от ЕС, сред които и България, искат смекчаване на правилата за автомобилите с ДВГ
Иван Искров не е одобрен от Молдовската централна банка за надзорник на BC Moldindconbank S.A.
Шефът на Rheinmetall: Мирът в Украйна няма да навреди на нашия бизнес
Hydrogenera ще внедри водородна система в завода на Volkswagen Poznań