Полетът ви закъснява? Превозвачът е длъжен да ви осигури храна и напитки

Обезщетенията за масовите полети в Европа започват от 250 евро

04.08.2022 | 18:28 Редактор: Петя Кръстева
Полетът ви закъснява? Превозвачът е длъжен да ви осигури храна и напитки

В последните дни оплакванията на потребители за отменени или забавени полети от най-различни точки на Европа се увеличават. На по-големите летища чакането на опашките за проверки или чекиране на багажа е толкова дълго, че има и сигнали на пътници, изпуснали полета си. От Европейския потребителски център (ЕПЦ) съветват как да постъпим в подобна ситуация.

Какви са правата ми при закъснял полет?

Пътниците винаги имат право на информация, а ако полетът закъснява повече от 2 часа, въздушният превозвач трябва да им осигури храна и напитки по времето за изчакване. В европейски регламент е записано още, че те имат право на две телефонни обаждания или достъп до имейл, а също и на нощувка в хотел и превоз от и до мястото за настаняване.

"В случай че авиокомпанията не ви осигури ваучери или храна, а трябва да си купите обяд или вечеря сами от магазина или ресторанта на летището, пазете касовата бележка. Важно е тези разходи да бъдат разумни, за да бъдат признати в последствие от авиокомпанията", съветва Соня Спасова, директор на ЕПЦ България.

Ако полетът закъснее повече от 3 часа, при кацане е възможно пътниците да имат право и на обезщетение. Тази възможност обаче не е валидна във всеки случай. Превозвачът не дължи подобна компенсация, ако закъснението е породено от т.нар. "извънредни обстоятелства" – буря, стачка на летищните власти или заплаха за атентат. Размерът на обезщетението зависи от дължината на маршрута – за най-масовите полети в Европа до 1500 км сумата е 250 евро, а ако е до 3500 км – 400 евро.

Възможно ли е да се получи възстановяване на парите за билета и дори обезщетение, ако изпусна полет, защото съм чакал много дълго при проверките за сигурност на летището?

По-вероятно - не. Дългите опашки и организирането на проверките за сигурност са отговорност на летището, а не на авиокомпанията. Поради тази причина авиопревозвачите не са задължени да връщат сумата за билетите или да изплащат обезщетение, ако пътниците не са на изхода/гейта за самолета в указания на бордната карта час. Възстановяването на разходи от страна на летището също е малко вероятно.

Пътниците биха могли да потърсят правата си с аргумента, че летището е виновно за изпуснатия полет, но това би означавало да се обърнат към съда. Ако се стигне до дело, ще бъде необходимо да докажат кога са пристигнали на летището и евентуално да покажат с видео или снимка, че са чакали на дълги опашки. Добре е да се пазят касови бележки за паркинга или от покупка на терминала, билет от градския транспорт или други доказателства, които могат да потвърдят времето, в което пътуващите са пристигнали на аерогарата.  Общо правило е да се провери и на сайта на превозвача или на сайта на летището колко часа преди полета пасажерите трябва да са пристигнали на място.

Снимка: Pixabay

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК