Владимир Сиркаров и Кузман Илиев за телевизията като инструмент на знанието пред сп. Forbes

Водещите на Boom & Bust по Bloomberg TV Bulgaria дадоха интервю за личната си мисия на водещи, медиите като ресурс на образование и различните гледни точки

27.03.2016 | 11:18 Редактор: Константина Маркова
Владимир Сиркаров и Кузман Илиев за телевизията като инструмент на знанието пред сп. Forbes

Каква според Вас е ролята на телевизията в популяризирането на пропазарното мислене?

В. Сиркаров: Телевизията остава един от основните проводници на мнения и идеи. Затова в Boom & Bust често се опитваме да дадем и образователната нишка преди да се впуснем в дискусия по конкретния проблем. Само така зрителите ще разберат, че пропазарното мислене е базирано на ясни принципи и е много далече от казуса "Лемън Брадърс" или поведение ала "Вълкът от Уолстрийт". Често ни пишат с препоръки за теми и гости, а най-удовлетворени сме, когато получаваме окуражителни думи от ученици и студенти.

К. Илиев: Пропазарното мислене е мисленето на свободата, на възможността всеки да разполага с частната си собственост и без да вреди на нечия друга, да разменя, да търгува и инвестира - мирно, без политическа или агресивна намеса. Телевизията е платформа, чрез която подобни идеи може да се представят достъпно и най-важното - ясно и увлекателно.


Каква е личната ви мисия като телевизионни водещи?
К. Илиев:
Личната ми мисия е да представям различни гледни точки, така че зрителят да може да си състави информирано мнение. Стигнал съм до убеждението, че свободните пазарни отношения водят до по-висок стандарт, морал и лично постигане, след като съм търсил и проверявал различни идеи. Проблем е, че дори основополагащи понятия често не са обяснявани и комуникирани добре - няма база, на която да стъпи зрителят. Мисията ни е да предлагаме гости и теми, с които да създаваме тази база.

В. Сиркаров: Доскоро фокусът и усилията ни бяха съсредоточени изцяло към икономиката и финансите, но от февруари получихме възможност да се впуснем в по-различен тип журналистика."Денят ON AIR" акцентира върху актуалните политически теми. Важността им се повишава, защото, за съжаление, икономическите проблеми често се решават на политическата сцена.


Кои принципи от икономиката и финансите често Ви се налага да прилагате в ежедневието си? 

В. Сиркаров: Във всяка сфера на живота ми се опитвам непрекъснато да подобрявам ефективността и ефикасността си. А конкуренцията е факторът, който ме мотивира най-силно.

К. Илиев: Основният принцип на икономиката е: "Всичко има алтернативна цена". Това е науката за човешкия избор и действие. Времето също е икономическо благо. Затова, когато го използваш зле, следва да знаеш и какво изпускаш. По-добре викни водопроводчик, за когото проблемът със запушения канал ще е детска игра, отколкото цял ден да блъскаш, и то с щети. През това време прочети нещо в твоята област. Ще дадеш някой лев, но с новите знания ще повишиш дохода си. Това е типичен пример за икономически начин на мислене и е моят начин.

Има ли в България пазар за специализирани икономически и Борсови предавания?
В. Сиркаров:
Да. Чрез Bloomberg TV Bulgaria показваме, че от малкия екран може да се получи обективна, интересна и полезна информация, а и знания.

К. Илиев: Ще уточня, че този пазар е и функция на работеща икономика, оттам компании, които могат да се развиват, и респективно пазар за капитала, който ползва тези компании.

Могат ли медиите да са алтернатива на икономическото образование в българските университети?

В. Сиркаров: Не бих казал алтернатива, а по-скоро важен допълнителен ресурс. Имаме богата колекция от предавания, които буквално могат да се разглеждат като отделни лекции по икономика. Често наши зрители споделят, че след дадено издание на Boom & Bust са научили много повече, отколкото в университета. Това обаче е по-скоро проблем на образованието. Университетската подготовка не е на нужното ниво - особено с липсата на различни от мейнстрийм теорията идеи и методи на анализ, например тези на "австрийската" икономическа школа.

К. Илиев: Да, за жалост университетите зависят за финансирането или лицензирането си от държавата. Те имат логичната склонност да "осмиват" пропазарната идея и да величаят държавната намеса. Добрата икономическа телевизия е силен контрапункт.