Мистериозното плаване на молдовския бълкер Blue Sky M с нелегални мигранти

01.01.2015 | 21:55
Мистериозното плаване на молдовския бълкер Blue Sky M с нелегални мигранти

/Снимка: италиански Червен кръст/

Още по темата

На 30 декември Blue Sky M, плаващ под молдовски флаг подава сигнал за бедствие в Йонийско море, край о-в Отоной, на път за Риека.

Първите съобщения за кораба бяха съпроводени с обяснението, че на борда има въоръжени лица.

Според италианските медии корабът е бил напуснат от екипажа. Трафикантите слезли, изоставяйки бежанците в ръцете на съдбата, а корабът – с блокирано управление и курс към италианския бряг.

В 03:15 на 31 декември корабът и над 800 бежанци на борда са спасени от италианските власти в Галиполи.

 

Как може кораб, изоставен от екипажа си, с 800 бежанци на борда да прекоси Адриатическо море?

Версията на Фигаро:

 

„Blue Sky M, плаващ под флага на Молдова, застана на кея на Галиполи, в ЮИ Италия със 760 пътници на борда, сред които около 40 деца.

Всички незабавно са получили първа помощ.

По-голямата част от бежанците са били сирийци, бягащи от гражданската война в страната.

„Избегнахме голяма катастрофа, стотици мигранти бяха спасени на борда на кораб с блокирано управление, изоставен на вълните“, поздравява се италианската Брегова охрана в Туитър.

Италианските власти се опитват да разберат как кандидат-имигрантите са успели да се качат на борда на стария кораб и защо екипажът не е сигнализирал за това по-рано, когато е бил проверен от гръцката брегова охрана.

Морските власти от Атина казват, че са изпратили хеликоптер и фрегата, които „не установили никакъв механичен проблем по кораба“, по думите на адмирал Николаос Патринос. Гръцките военни ескортират кораба в международни води, без да забележат, че е силно претоварен, както показват по-късно снимките на италианската Брегова охрана.

Blue Sky M не стига далеч. Северно от Отрантския проток корабът внезапно сменя курса и се насочва към италианския бряг. Десетина часа са необходими на италианската Брегова охрана да поеме нещата в свои ръце. Корабът сигнализира за авария, но италианските власти установяват, че всичко работи нормално. Всъщност управлението е блокирано със скорост от 6 възла корабът се насочва към брега. Без съмнение екипажът, състоящ се от трафиканти, е изчезнал. Италианските власти започват спасителна операция, за да предотвратят морска катастрофа през нощта, при вятър от 50 км/ч. Два хеликоптера локализират кораба. Екип от шестима спасители каца на борда. Италианските механици успяват да поемат контрола на Blue Sky M и да го спрат. Това става само на 9 мили от брега.

Спасителите го насочват към Галиполи.

Според италианските медии екипажът не е на борда. Други медии твърдят, че трафикантите са решили да слязат още в гръцки води, изоставяйки пътниците на спасителите, които евентуално трябва да дойдат.

Италия е предпочитана дестинация за престъпните организации. През ноември ООН установи, че на Апенините по море са пристигнали 160 000 нелегални, докато в Гърция – едва 40 000.

Хиляди нещастници загиват в Средиземно море в опит да стигнат  до европейски бряг.

През декември Италия прекрати операцията Mare Nostrum за издирване и спасяване на нелегални мигранти, обявена за твърде скъпа. През 2013 Рим изхарчи 114 млн евро, сума, която ЕС отказва да сподели“, пише Фигаро.

 

Напуснат от екипажа

Ройтерс потвърждава съобщенията, че екипажът е напуснал кораба вероятно в Отрантския пролив, между Италия и Албания, цитирайки говорителката на Червения кръст в Италия, Мима Антонаджи.

„Ако италианските офицери не бяха се качили на борда, корабът щеше да се разбие на брега“, казва Антонаджи.

Италианската прокуратура арестува кораба Blue Sky M в рамките на разследването и задържа молдованец, който бил идентифициран от мигрантите като един от трафикантите, уредили пътуването им до Европа, съобщава Ройтерс, цитирайки източник от правосъдието.

Италианската преса съобщава, че преди две седмици румънският корабособственик, Info Market от Констанца е продал Blye Sky M на сирийска компания.

/Снимка: Мисия на Италия в ООН/

Последното плаване

Още по темата

Според shipspotting.com корабът е построен през 1976 в корабостроителницата Seefalke Hamburg и под името Seefalke е плавал до 1985, когато бил преименуван на Jorund, преди да приеме името Bushra Pride през 2009. От август 2011 плава под сегашното си име, Blue Sky M.

Според listafirme.ro румънската Info Market е негов собственик /компания, основана през 2004/.

 

Adevarul съобщава, че корабът е бил регистриран в Джурджулещ в Молдова, пристанище на брега на Дунав, на границата с Румъния /между Галац и Рени/ със статут на свободна икономическа зона до 2030.

Проучване, направено през 2012 от радио Свободна Европа показва, че всички кораби, регистрирани в това пристанище са собственост на чуждестранни компании, които го избират заради ниските данъци.

Според проучване на HotNews.md много кораби се регистрират в Молдова преди да бъдат продадени за скрап.

 

Продаден на сириец

Румънският вестник Adevarul цитира изявлението на Адриан Михалчиоу, член на Свободния моряшки синдикат, според когото румънската компания е продала Blue Sky M преди две седмици на сирийски собственик, чието име е неизвестно. При продажбата екипажът бил сменен.

Това е възможно да се е докато корабът е бил в Истанбул, където е бил на 10 дек. И 14 декември, когато е бил в Кьорфез, на брега на Мраморно море /MarineTraffic/.

Adevarul добавя, че бившият собственик не е в течение на инцидента на борда.

Ако тази информация бъде потвърдена, тогава ходът на събитията е следният: до началото на декември корабът извършва редовни курсове между Румъния и Турция, както показва shipspotting от 13 август до 5 декември, а след това е продаден на тайнствения сириец, който решава вероятно да го използва /или да се отърве от него/ чрез последното му плаване с нелегални имигранти за Европа на борда.

След като натоварва близо хиляда души на стария кораб, екипажът ги зарязва насред морето, блокирайки умишлено управлението и насочвайки Blue Sky M /IMO 7510690/ към Италия, с надежда, че Бреговата охрана ще спаси всички навреме.