Гръцките корабособственици оцеляха след бурята

12.03.2015 | 14:09
Гръцките корабособственици оцеляха след бурята

Коментар от Лондон на репортера на Bloomberg TV Том Меткалф, прекарал седмица в Атина в проучване на морската индустрия на Гърция. Том разговаря с Анна Едуардс и Марк Бартън.


Още по темата

Колко важна е гръцката морска индустрия?

Гръцката икономика е 0,4% от глобалната икономика. Морската й индустрия обаче е една от най-големите в света.

Това е единствената област, в която могат да претендират за глобално лидерство с 23% от корабите за насипни товари.

Гръцкият флот общо струва към 105 млрд долара през 2015 и е най-скъпият на света.

Осигурява 7% от гръцкия БВП.

Контролираните от Гърция кораби са 19% от танкерите в света и 23% от бълкерите.

За такава малка икономика и малобройно население, това е голямо постижение.

 

Къде е богатството в гръцката морска индустрия? Кои фамилии я контролират?

Името на Онасис е първото, за което хората се сещат като стане дума за гръцки корабособственици.

Но всъщност днес Янис Ангеликусис е най-богатият корабособственик в Гърция в момента с 2,4 млрд долара.

След това се нареждат Йоргос Прокопиу, Йоргос Економу, Петрос Ливанос и други.

Някои от тях живеят в Гърция, други - не, но офисите им са там.

Тези тримата притежават общо 400 кораба.

 

Още по темата

Как тези евтини корабни магнати успяват да печелят, въпреки слабостта на гръцката икономика? Сигурно защото са в глобалната търговия, а не в гръцката икономика.

Морската индустрия е глобална индустрия. Гръцката икономика е малка.

Затова отдавна гръцките корабособственици винаги са гледали навън, към търговията между Китай и Австралия. Към доставки на петрол от Саудитска Арабия и Ротердам.

Те са отделени или напълно имунизирани от всякакви проблеми в Гърция.

Как успяват в тази индустрия?

Те може да кажат - с умения, други - с късмет.

Мнозина свързват гръцките корабни магнати с усета да действат в точния момент. Навреме са се насочили към купуване на кораби и с годините са развили невероятни умения към овладяване на пазара.

Това е основната причина за успеха им.

 

В икономика, която изгуби една четвърт от пика на кризата досега, какво е отношението към тези корабни магнати? Това е икономика с 50% младежка безработица.

Бях в Атина за една седмица, докато писах материала.

Веднага се забелязват социалните и политически проблеми там.

Когато говорих с обикновени хора на улицата, усетих доста гняв, но и доста прагматизъм.

Корабната индустрия може да се ръководи отвсякъде. Няма определена причина да е от Гърция.

Много хора казаха, че правителството няма какво да направи. Ако обложат тези хора с данъци, няма причина те да се върнат обратно в Лондон или Ню Йорк, където са били през 70-те.

Преди няколко години Йоргос Економу каза за Bloomberg, че изобщо не се тревожи за политическата ситуация, защото може да си вземе корабите и да отиде където иска.

 

Четох материала ти за данъчния режим. Оказва се, че те имат данъчни облекчения от 1967, но май не се вписват с международните стандарти. Но корабните милиардери са се съгласили да плащат повече данъци в близките години.

Да, индустрията е защитена по конституция. Те не плащат никакви данъци върху печалбата, добита в чужбина. А това практически е цялата печалба на корабната компания.

В последните години те призоваха към солидарност с обикновените гърци и удвоиха дела на данъците.

Това е гореща тема.

Преди новото гръцко правителство да дойде на власт са искали да облагат повече корабособствениците. След това обаче изоставиха тези приказки.

Всъщност вече е много трудно да бъдат обложени корабособствениците. Те просто ще напуснат Гърция.

 

Да се върнем назад. Кажете ни за съперничеството между Онасис и Ниархос. Не само за корабите, но и в живота.

Точно така. Това са героите на индустрията от десетилетия. Те са били двамата най-големи корабособственици в света. Конкурирали са се по броя кораби, броя купени острови, частни яхти, дори пред жените.

Онасис се жени за Жаклин Кенеди.

 

Какви са новите милиардери? Вие се срещнахте с някои от тях.

Те са по-прикрити. Под натиск са. Преди кризата бяха по-отворени и горди с постижението си.

Сега обаче са се затворили.

Като се разхождаш в Атина, ще откриеш Фондацията Онасис, която има огромен строителен проект, след това и Фондацията Ниархос. Но големите момчета са се снишили. Тяхното влияние не се усеща както това на Онасис.

 

Още по темата

Сириза, която спечели изборите казва ли нещо за това какво ще прави с данъците за корабособствениците? Има  ли някакви мерки или не?

Много интересно.

Нищо не казват.

Не вярвам, че са наясно.

Новият министър на морската индустрия встъпи в длъжност през февруари.

Доста тихо седи, не се показва.

Сякаш гръцката морска индустрия казва - нищо няма да се промени.

И данъкът, за който Анна говори - също.

Така че - добър бизнес за гръцките корабособственици.

 


коментирай >
ТV Програма
Сега
Следва
гледай на живо Video пълна програма