Правителството на САЩ сложи край на трудовия спор на пристанищата по Западното крайбрежие

23.02.2015 | 10:27
Правителството на САЩ сложи край на трудовия спор на пристанищата по Западното крайбрежие

Пристанищата на Западното крайбрежие на САЩ се оживиха след намеса на федералното правителство, което се постара ръководство и докери да стигнат до компромис и да отпушат търговията.

Пристанищните оператори и докерите постигнаха споразумение по нов колективен договор.


Още по темата

Президентът на Pacific Maritime Association Джеймз Макена и президентът на синдиката Longshore and Warehouse Union Боб Макелрат казаха, че са доволни от постигнатото споразумение и че то е добро за докерите и шипинговата индустрия.

До решение на спора се стигна след четири дни интензивни преговори с посредничеството на Томас Перес, секретар по търговията на САЩ.

Пристанищните оператори и докерите не успяваха да стигнат до компромис по новия колективен трудов договор от юли 2014, когато старият изтече.

 

Намесата на правителството

Американското правителство и лидери от Конгреса, трима губернатори и кмет започнаха от 19 февруари да настояват шипинговите компании и докерските синдикати да сключат споразумение, което да сложи край на спора, довел до проблеми в 29 пристанища на Западното крайбрежие.

Секретарите по заетостта Том Перес и търговията Пени Прицкер бяха пратени от президента Барак Обама, който самият той също бе поставен под натиск да се намеси за уреждане на конфликта.

 

Забавени операции

Трудовият спор доведе до забавяне на товари и се усети в търговските операции в целия Тихоокеански регион, което може да струва на икономиката на САЩ милиарди долари.

Задръстването с товари, за което синдикати и корабни агенти си разменят обвинения забавят трафика от октомври 2014 в пристанищата, през които минава близо половината морска търговия на САЩ и над 70% от вноса на страна от Азия.

 

Коментар от Хонконг на Зеб Екарт от Bloomberg ТВ.


 

Проблемът е, че товарите не могат да стигнат до пазара. Много е просто.

 

Nintendo стана една от многобройните азиатски компании, която прибягна до други средства - въздушен транспорт, за да изпрати важните и новите си продукти на пазара.

Президентът на компанията каза в конферентен разговор, че новата конзола Nintendo 3SD  XL например, интерактивните фигури amiibo, които са много популярни - за всички тях има недостиг заради продължаващия спор в американските пристанища.

Накрая се стигна до решение, но едва след намесата на търговския секретар на 20 февруари 2015. Сделката бе постигната в последния момент, след намеса на правителството, под натиска на Белия дом, който поиска краен срок.

Сега имаме петгодишен договор, с който работниците ще се върнат на пристанищата от Сан Диего до щата Вашингтон и дано търговията отново тръгне. Защото през тези пристанища минава половината годишна търговия на Америка.

 

Още по темата

Ние следим този спор от месеци и видяхме как се наложи да се изпращат стоки по въздуха. Тежко беше и навреди на глобалната верига на доставки, особено Азия. Някаква представа колко време ще отнеме да се компенсира забавянето на доставките?

Ще отнеме седмици, според Pacific Maritime Association. Докерите имаха спор с ръководството в последните девет месеца.

Лос Анджелиз е най-голямот опристанище и там бъркотията беше най-голяма. По цялото Западно крайбрежие на САЩ на рейд чакат товарни кораби от Азия в очакване да влязат в пристанищата и да разтоварят.

Появи се веднага недостиг на оборудване за разтоварване.

Това доведе и до големи задръствания в Южна Калифорния, защото хиляди камиони тръгнаха към пристанищата. Пълен хаос. Ще продължи още малко, защото бяха засегнати 29 пристанища, с 2 млрд долара дневно пропусната производителност. Голям проблем.

Затова се намеси и федералното правителство.