България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

М. Великов: Реформата в образованието да бъде според нуждите на България

Учителите у нас не са достатъчно подкрепени, смята Нели Колева

28.01.2016 | 17:09 Редактор: Ирина Георгиева
М. Великов: Реформата в образованието да бъде според нуждите на България

Реформата в образованието - трябва да знаем какви деца искаме за България, за да съставим философията й. Това коментира дългогодишният учител по литература Марина Великова в 125 СОУ "Проф. Боян Пенев", София в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR.

"Искаме гастарбайтери, които от I клас учат немски, английски или някакъв чужд език, за да могат да работят в Европа или искаме хора, които са свързани с корените си, знаят кои са, ценят това, което са и го обичат. Според мен тогава, те ще се реализират много по-добре, където и да е било." - поясни Великова.

Учителката по литература не разбира МОН и защо ключови произведения трябва да отпаднат. Според нея от просветното министерство нямат нито мотиви, нито аргументи за отпадането на тези творби.

"Не смятам, че е разумно да отпадат автори като Каравелов, Чинтулов, много се коментира за Паисий. Не смятам, че IX или X клас е времето, когато българският ученик за първи път да чуе, че има Паисий Хилендарски. Имам немалък опит с ученици и въпреки пълното неглижиране на родолюбие в обществото, те реагират много живо на текстове като "Къде си, вярна ти любов народна?" и "Хубава си, моя горо", които дори се пеят от някои деца, отколкото на текст като "Приказка без край", колкото и да е хубав текста." - добави Великова.

Според нея реформата в сегашния си вид може да постигне частично нещо, "но то няма да е благодарение на местенето на един автор от един клас в друг".

Учителите в България не са достатъчно подкрепени, смята от своя страна Нели Колева от фондация "Заедно в час".

"Говорейки толкова много за конкретни произведения пренебрегваме някои от по-сериозните неща, които налагат тази реформа. От една страна учителите не са подкрепени и не са подготвени да се справят не просто с новото, но и с настоящото. Тъжният факт е, че дали Паисий ще се учи в VI или в X клас, а той няма да бъде разбран от много голяма част от българските ученици и в IX, и в XII клас. Има и студенти, които няма да го разберат - това е тъжното. 40% от българските ученици са функционално неграмотни - с или без Паисий." - добави Колева.

Обществото се развива изключително бързо, а за съжаление образованието не е успяло да навакса, коментира Колева.