Страдате от телестрес, ако бързате да отговорите на съобщение или e-mail

25.11.2014 | 17:55 Редактор: Мариета Иванова
Страдате от телестрес, ако бързате да отговорите на съобщение или e-mail

Ако бързате веднага да отговорите на работно съобщение или e-mail, то вие страдате от „телестрес“. Терминът е измислен от група изследователи, след серия проучвания и има за цел да обобщи нетърпението да се отзовем на запитване от колега или шеф, пише Рейчъл Фейнцейг в The Wall Street Journal.

По думите на доцента по психология в Университета в Северен Илинойс  Лариса К. Барбър състоянието описва „когнитивен проблем с оставянето на нещата да отминат“.

Тя, заедно с група колеги, е автор на проучване, посветено на връзките между прекаленото ангажиране с работата и комуникацията. По думите й данните препращат и към намиране на връзка със синдрома за т.нар. професионално изчерпване (burnout). Служители, които изпитват високи нива на „телестрес“ са по-склонни да се съгласят с твърдения от типа: „Нямам енергия да отида на работа тази сутрин“ и „Имам чувството, че батериите ми са изтощени“, в сравнение с тези, които не са засегнати от проблема. В допълнение към чувството за умора, тези служители са по-малко концентрирани и изпитват затруднения при ясно формулиране и изпълнение на задачи.

В проучването са взели участие 303 души, които са отговорили на въпроси колко често отговарят на e-mail по време на почивните си дни през седмицата, ваканциите или когато са в болнични. Анкетираните са помолени да споменат още кои са двете съобщения, които най-често изпращат в отговор на получен мейл и кога отговарят на полученото съобщение.

Служителите, фиксирани върху отговарянето на e-mail-и, имат проблеми със съня и по-често са склонни да отсъстват от работа поради здравословни причини, показват данните от проучването, което предстои да бъде публикувано в следващия брой на американското списание по Трудова здравна медицина, отбелязва Фейнцейг.

По думите на  Лариса К. Барбър „телестресът“ може да се отрази негативно върху продуктивността на служителите, вместо да доведе до постигане на по-високи цели и обем на свършената работа.

Проучването не намира връзка между личностните характеристики на служителите и изпитвания „телестрес“.  Барбър посочва, че по-скоро данните показват, че нормите на работното място са предпоставка за състоянието. В някои организации съществуват по-изявени в сравнение с други правила за това как следва да бъдат изпълнявани служебните задължения, посочва тя.

Препоръките й са свързани най-вече с ясно определяне на комуникационните правила, включително и на времето, в което се очаква да бъде се отговори на служебен e-mail или друг тип съобщение. В противен случай, предупреждават експертите, компанията би могла да изпита затруднения по линия на задържането на персонала, качеството на работата и не на последно място на чисто финансови разходи по линия на изплащане на здравни обезщетения.