Големият бариерен риф може да бъде спасен

04.09.2014 | 15:58 Редактор: Виктория Крумова
Големият бариерен риф може да бъде спасен

Сенатската комисия в Австралия публикува дългоочаквания доклад за управление на Големия бариерен риф, в който препоръчва ограничение или забрана на изкопни работи в района на Морския парк, докато не бъдат напълно проучени последствията от тях, съобщава ABC.

Сенаторът от Зелените, Лариса Уотърс, съобщи, че проектозанът за спиране на дренажните работи на Големия бариерен риф ще промени решението, позволяващо да се изсипят три милиона куб. метра земна маса от разширяването на пристанище Абът Пойнт.

След като ЮНЕСКО предупреди през юни, че това би довело до поставянето на Големия бариерен риф в списъка на застрашените обекти от световното наследство, предприемачите, индийската Adani Group, индийско-австралийската съвместна компания GVK Hancock и австралийската North Queensland Bulk Ports се разбраха да съхраняват материалите на суша.

През 2004 Австралия създаде първият голям морски парк в света.

Морският парк Голям бариерен риф е част от световното културно-историческо наследство от 1981, но преди 10г. Австралия забрани риболова, търговския и любителския на 33% от територията.

Чуйте коментара от Сидни на Пол Алън от Bloomberg във видеото.


Джон Доусън: Пол, това победа ли е за околната среда?

При това доста голяма.

Все още не са много доволни, че ще има увеличен поток от кораби през  морския парк на Големия бариерен риф, но постижението е наистина голямо.

Планът беше да се драгира морския бряг за създаване на най-големия в света въглищен терминал.

Но 3 милиона кубични метра земна маса трябваше да бъдат изхвърлени в морския парк.

Куинсланд твърди, че срещу тях се води агресивна кампания. Властите казват, че площта за драгиране е на 40 километра от Големия бариерен риф и там няма морска трева или корали в района.

Също така, че всичко ще бъде управлявано много добре и няма да се допускат проблеми.

Природозащитниците от своя страна твърдят, че няма значение къде ще се извършва тази дейност, няма никаква гаранция къде ще бъдат последствията, пренесени от морските течения.

И, че просто планът не е добър.

Фактът, че този проект е отложен определено е добре дошъл за зеленото лоби.

 

Но зеленото движение не може да поеме всички заслуги, защото общо има и падащата цена на въглищата.

Наистина икономиката свърши и част от тяхната работа.

И що се отнася до драгажната маса от Терминал 2, който беше собственост на BHP, те се отказаха от правата си върху терена през октомври миналата година.

Няма да се използва за складиране на всичката тази драгажна маса.

Предполага се, че може да няма и Терминал 2.

Няма съмнение в качеството на въглищата в този район, но те са много, много далеч и това рпедизвика изграждането на голяма по мащаб и обем инфраструктура до терминала.

Докато цената на въглищата спада и възвръщаемостта на инвестицията е под въпрос, зеленото движение не се интересува поради каква причина е замразен проекта, но все пак днес те празнуват.