SpaceX се подготвя да изстреля последната си ракета Starship V2 днес. С този старт компанията слага край на ерата на Starship V2 и поставя началото на амбициозната епоха на Starship V3.
Излитането на полет 11 е планирано за 19:15 ч. източно време (ET) от базата Starbase в Южен Тексас, като стартовият прозорец е 75 минути.
Мисията ще тества динамиката на повторното навлизане в атмосферата, нови конфигурации на спирачното запалване при кацане, както и подобрения на топлинния щит - всичко това в подготовка за прехода към следващото поколение Starship V3.
Starship V3 и бъдещите версии
Илън Мъск потвърди в X, че Starship V3 вече е в процес на производство и може да бъде "построен и тестван", а дори и изстрелян преди края на 2025 г.
Новата версия се очаква да предложи значителни подобрения в производителността и мащаба.
Мъск заяви, че Starship V3 – ако всичко върви по план – може да достигне Марс, въпреки че версия V4 вероятно ще бъде първата, която ще осъществи мисия до Червената планета.
"Остава само още един V2 за изстрелване", написа Мъск през август след успешната мисия Starship Flight 10.
В друг пост той добави:
"Starship V3 е масивен ъпгрейд спрямо настоящия V2 и трябва да премине през производството и тестовете до края на годината, като след това се очаква интензивна летателна активност през следващата".
Последната мисия на Starship V2
Полет 11 е проектиран да изтласка границите на възможностите на Starship V2.
Инженерите на SpaceX умишлено са премахнали част от топлинните плочки в уязвими зони, за да анализират как апаратът ще се справи с повторното навлизане в атмосферата при екстремно натоварване, съобщи Space.com.
Тестът също така ще помогне за усъвършенстване на алгоритмите за субсонично управление и на новите последователности при кацане на ускорителя Super Heavy, които ще се използват при Starship V3.
Нови конфигурации за кацане на Super Heavy
Super Heavy ще запали 13 двигателя в началото на кацащото запалване и след това ще премине към нова конфигурация с пет двигателя за фазата на отклоняване (divert phase), пише SpaceX в публикация на официалния си сайт.
Досега тази фаза се изпълняваше с три двигателя, но за V3 Super Heavy стандартът ще бъде пет двигателя, осигуряващи допълнителна резервност в случай на спонтанно изключване на някой от тях.
След това ускорителят ще премине към трите си централни двигателя за финалната част на кацащото запалване, ще влезе в пълен ховър над повърхността на океана, след което ще изключи двигателите и ще падне в Мексиканския залив.
Снимка: Reuters
АПС с очакване вотът на недоверие да е успешен
Украйна потвърди: Неизвестни дронове са преследвали самолета на Зеленски
Ванс: САЩ се надява на "добри новини“ за уреждането на конфликта в Украйна
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
Минимално инвазивна естетика - с нарастваща тенденция
Жълт кантарион – действие и приложение и лекарствени взаимодействия
Гастропареза след вирусна инфекция
Национално проучване проследява пътя на пациента с рак на белия дроб в България
Телескопът Hubble е заснел отново междузвездната комета 3I/ATLAS
Проби от въздуха, събрани преди 35 г., разкриват забележима промяна в сезоните
Мощни бури в едното полукълбо генерират перести облаци в другото
Antares събра $96 млн. за разработване на ядрени реактори за Земята и Космоса
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Цената на биткойна е с 30% надолу от рекордния си връх и това е напълно нормално
Toyota изненада с напълно електрически концептуален суперавтомобил
Пред шести вот на недоверие: Кабинетът "Желязков" няма да подава оставка
Германските фабрични поръчки скачат заради 87% ръст в транспортния сектор