Изненадващи факти за колите, които ще ни накарат да се замислим

Конска сила ≠ 1 кон

21.04.2025 | 09:21 Редактор:
Какво не знаем за колите?
Какво не знаем за колите?

Представяме ви интересни факти за автомобилите – уж добре познати, но всъщност често погрешно разбирани.

Наистина ли една конска сила е равна на един кон?

Въпросът дали конят действително произвежда една конска сила е сложен. Конят всъщност може да произведе до 15 конски сили, но само на кратки интервали. След няколко часа на път един кон вероятно ще произвежда доста под една конска сила.

Самият термин е е въведен от шотландския инженер Джеймс Уат, който го използва като маркетингов трик, за да може обществеността да получи приблизителна представа колко впрегатни коне ще са необходими, за да съответстват на една от неговите парни машини.

Защо купуваме следващата моделна година?

"Вината" за това е на президента Франклин Делано Рузвелт, който подписва изпълнителна заповед през 30-те години на миналия век. В нея се казва, че автомобилните производители трябва да пуснат новите си превозни средства през есента на предходната година, за да "улеснят узаконяването на заетостта в индустрията". Чрез преместването на новите издания за следващата година идеята е автомобилните работници да останат заети около края на годината, което ще ги накара да харчат по време на празничния сезон, така че икономиката да не стагнира в края на годината.

Защо гумите се пълнят с въздух?

Всички сме се чудили в един или друг момент, обикновено след спадане на една гума, защо тя не е направена от твърд материал. Всичко се свежда до няколко ключови момента:
Твърдата гума не се деформира, което означава, че няма достатъчно сцепление с пътя, за да създаде инерция напред.

Скейтбордове, вагони, ремаркета, те се бутат или теглят от външна сила и така не са мотивирани от собствената си сила. Твърдата гума не абсорбира ударите. Дори и с модерна система за окачване, ще усетите всяка неравност. Твърдият каучук е скъп и тежък. Вдигнали сте гума, нали? Представете си, ако беше твърда през цялото време.

Защо шофьорската седалка не е в средата на колата?

Обикновено виждате само централно разположени шофьорски седалки и волани на пистови автомобили, защото това има смисъл само на такива превозни средства. Първо, поставянето на волана в центъра ограничава местата за сядане и това е проблем, тъй като модерният автомобил е проектиран с мисъл за семейството.

Второ, всъщност е по-лесно да видите насрещния трафик, когато седите вляво от центъра, което ви дава по-добра видимост към противоположната лента. Също така е по-лесно да прецените размера на собствената си кола, когато гледате през капака си под ъгъл, вместо да гледате право напред.

Защо колите не ръждясват толкова бързо, колкото преди?

Ако сте на възраст над 30 години, вероятно сте се сблъсквали с ръждясали коли под една или друга форма, докато растете. Сега вървите по улицата и дори най-старата, най-лошо поддържана кола във вашия блок не показва признаци на сериозна ръжда.

Това се свежда до процеса на горещо поцинковане, през който преминава стоманата, използвана в автомобилите, в наши дни, добавяйки слой цинк, който помага за предотвратяване на корозия. Колите все още могат да ръждясват, особено на места, където се използва много сол за почистване на пътищата от сняг и лед през зимата. Като цяло обаче стоманата, използвана в съвременните автомобили, е много по-устойчива на ръжда.

Четете повече в automedia.investor.bg

Снимка: Freepik