Бензиновите мотори, с които ще ни е трудно да се разделим в електрическата ера

Славната епоха на ДВГ е към своя край

31.12.2023 | 20:43 Редактор: Толя Стоянова
Бензиновите мотори, с които ще ни е трудно да се разделим в електрическата ера

Песента на двигателя с вътрешно горене далеч не е изпята. В Европа те ще се произвеждат още около десетилетие, на други места - и по-дълго, да не говорим, че ще са нужни още доста години, преди съществуващият автопарк да бъде изцяло подменен. А и след това ще останат олдтаймерите и колекционерските коли, интересът към които расте неудържимо. Но въпреки всичко това е ясно, че славната епоха на ДВГ е към своя край. По този повод експертите на Autoweek класираха няколко бензинови мотора, за които ще им е най-мъчно в бъдещата електрическа ера, и които според тях си заслужава да се помнят. Самите автори признават, че класацията е силно субективна. Но тя е добра основа да помислим и да направим същата за себе си.

BMW M10

BMW не бе произвеждала двигател с 4 цилиндъра от 30-те години, когато през 1962 представи легендарната Neue Klasse с новия М10. Компактен, но изключително надежден, този агрегат с горен вал (SOHC) бе в основата на най-масовите модели на баварците в продължение на три десетилетия, чак до 1988 г., когато бе заменен от М40. Негова версия с турбо (M12) дори се състезаваше във Формула 1 и развиваше 1400 конски сили, донасяйки на Нелсон Пике световната титла през 1983.

Honda VTEC

Японската компания е създала няколко неунищожими 4-цилиндрови двигателя, но вероятно най-добрият от тях е VTEC - първият агрегат с модерно променливо газоразпределение, дебютирал още през 1989 г. Гениалният дизайн означава, че там, където другите двигатели започват да се задъхват - около 4500 об/мин - VTEC може да даде нови запаси от тяга.

Mazda KJ-ZEM

Не е речено, че един двигател трябва да се произведе в 100 милиона екземпляра, за да попадне в подобна класация. Mazda KJ-ZEM е всъщност доста рядък агрегат: той е монтиран само в един модел - Mazda Xedos 9 (наричана Mazda Millenia в Северна Америка, и Eunos 800 на домашния японски пазар). Този луксозен седан е произвеждан в сравнително малки серии, а и KJ-ZEM не е единствения му двигател, така че шансовете да срещнете този агрегат на пътя са доста скромни.

Четете повече в automedia.investor.bg.

Снимка: Pexels