Как работи термостатът на кола?

Той се отличава с уникален вид восък, който действа като експандиращ агент

22.12.2022 | 11:07 Редактор: Петя Кръстева

Видео източник: autodoc.bg

Средната температура човешкото тяло е около 37°C. Ако е само с няколко градуса по-висока, това предполага, че нещо не е наред. Автомобилен двигател работи почти по същия начин - средно между 90-105°C. Термостатът е един от основните компоненти, регулиращи колко топло или студено става. Той реагира на температурните промени в охлаждащата течност на двигателя. Ако е студено, термостатът остава затворен и я държи в двигателя. Ако стане твърде горещо, термостатът се отваря, позволявайки ѝ да тече към радиатора, където ще се охлади.

Какво представлява термостатът?

Термостатът е един от основните компоненти на охладителната система на двигателя, регулиращ потока на охлаждащата течност между радиатора и двигателя. Въпреки че може да е малък по размер (побира се в дланта ви), работата му е от решаващо значение за двигателя ви да поддържа безопасна работна температура.

Как работи термостатът?

Докато охлаждащата течност протича през двигателя, тя поема излишната топлина. След като напусне двигателя, той отива в радиатора, където излишната топлина се отстранява. След това прави още няколко спирания по пътя си през охладителната система и се озовава обратно в двигателя.

Термостатът всъщност е клапан между двигателя и радиатора. Когато охлаждащата течност в двигателя стане твърде гореща, този клапан се отваря, оставяйки я да премине към радиатора, където ще се охлади. Ако не се нагрява, термостатът остава затворен, което позволява на охлаждащата течност да продължи да циркулира вътре в блока.

Как термостатът знае кога да отвори или затвори? Отличава се с уникален вид восък, който действа като експандиращ агент. Когато топлината достигне определена температура, агентът се разширява, което отваря клапана. Когато топлината намалее, агентът се свива, връщайки вентила в обичайното му затворено положение.

Двигател, работещ с гореща охлаждаща течност, няма да може да се охлади, което означава, че е изложен на риск от прегряване. 

Какви са симптомите на дефектен термостат?

Нека сега разгледаме няколко от най-честите признаци, които подсказват, че вашият термостат се нуждае от внимание.

Лоша производителност на двигателя

Представете си, че излизате на дълъг поход в горещ летен ден само за да разберете, че не сте взели вода. Няма начин да продължите дълго.

Точно така работи и за вашия автомобил. Ако термостатът не работи правилно, двигателят няма начин да се охлади. Когато това се случи, ще забележите спад в производителността на двигателя, тъй като той се бори да поддържа темпото. Един от по-очевидните признаци, че нещо във вашата охладителна система не работи, е спадът в икономията на гориво.

Прегряване/недогряване на двигателя

Като едно от основните устройства, отговарящи за контролиране на температурата вътре в двигателя, ако термостатът не работи, манометърът ще се окаже извън диапазона, в който трябва да бъде.

Охлаждащата течност ще тече непрекъснато, ако термостатът е заседнал в отворено положение. Това може да попречи на двигателя да достигне оптималната си работна температура, намалявайки мощността на двигателя и икономията на гориво. Другата страна на уравнението е двигател, който прегрява - може да бъде сериозен проблем. Това се случва, когато термостатът блокира - затворен, непозволявайки на горещата охлаждаща течност да се охлади в радиатора.

Докато много неща могат да причинят прегряване на двигателя, дефектният термостат е едно от първите неща, които трябва да проверите.

Променлива температура на двигателя

Друг симптом, свързан с температурата, са колебанията в манометъра. Ако забележите, че често преминава от горещо към студено (или обратно), това може да се дължи на дефектен термостат.

Ако термостатът не се отваря/затваря както трябва, охлаждащата течност, изтичаща от двигателя, не може да се регулира. Това може да обърка системата и да я накара да покаже неправилни показания.

Течове на охлаждаща течност

Друг знак, че термостатът ви не работи, е да видите оранжеви или зелени локви течност под колата си. Когато вентилът не позволява течността да изтича от двигателя, това може да причини повреда на околните маркучи, причинявайки теч.

Ако този симптом съвпада с някой от другите в този списък, може би е време да проверите термостата.

Как се проверява термостат?

За щастие, проверката на термостат е доста лесна. Първо стартирайте двигателя и го оставете да работи на празен ход за минута или две. След това намерете и свалете капачката на радиатора и погледнете вътре, за да видите дали тече охладителна течност.

До този момент двигателят не трябва да е достатъчно горещ, за да е необходима охлаждаща течност, така че не трябва да тече. Ако е, клапанът вероятно е останал отворен.

Другата възможност е вентилът да е заседнал затворен. За да проверите това, оставете двигателя да загрее малко, докато достигне оптималната си работна температура, след което вижте дали тече охладителна течност. Ако не е, трябва да съвпада с манометъра за нарастваща температура, показан на арматурното табло.