Каква е цената на един скафандър и защо на американците им е скъпо

Изпращането на хора до Луната или Марс е на дъното на приоритетите за американците

16.08.2021 | 09:11 Редактор: Елеонора Танева
Каква е цената на един скафандър и защо на американците им е скъпо

Американци смятат, че изследването на Космоса е твърде скъпо. Анкета от миналата година показва, че на първо място са климатичните и чак след това космическите проучвания. Изпращането на хора до Луната или Марс е на дъното на приоритетите.

Високата цена на космическите изследвания никога не е била подкрепяна от американската общност.

Само цената на един добър костюм в наши дни е около 500 милиона долара. Това показва нов одит на 14-годишния стремеж на Космическата агенция да проектира и изгради ново поколение скафандри. Процесът се очаква да отнеме поне още четири години за производство, като по този начин е застрашен планът на НАСА да се върне на Луната до 2024 г., пише в свой анализ за Bloomberg Адам Минтър. 

Вместо да плаща на изпълнителите за изграждане на оборудване, което НАСА в крайна сметка ще притежава, правителството може вместо това да им плати за услуги като превоз на астронавти до Международната космическа станция. Идеята е, че конкурентните предприемачи, търсещи печалба и слава, ще създадат иновации и ще намалят разходите. Пример за това е изграждането на ракетата Falcon 9 на SpaceX, което струваше само 10% от това, което НАСА вероятно би похарчила, използвайки традиционния подход по договаряне, информира bloombergtv.bg.

През април НАСА обяви, че се опитва да закупи "услуги за скафандър" от търговски партньори. Индустрията реагира с ентусиазъм, като повече от 50 компании изразиха интерес. През юли агенцията предприе следващата стъпка, публикувайки проект за искане с предложение за процес на търговско наддаване.

В понеделник, след като одитът на генералния инспектор беше пуснат, Илън Мъск написа в Twitter, че SpaceX може просто да проектира и изгради алтернативен костюм "ако е необходимо". 

"НАСА трябва просто да се отдръпне и да позволи на индустрията да ни отведе до Луната до 2024 г.", добави Патриша Стол, изпълнителен директор на ILC Dover, компания, която е работила с НАСА по скафандрите, датиращи от мисиите Аполо. 

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК