Британци създадоха гориво от въздух и вода

Технологията на Air Fuel Systems ползва като суровина един от най-силните парникови газове.

20.10.2012 | 09:04
Британци създадоха гориво от въздух и вода

Британската Air Fuel Synthesis твърди, че е на прага на революция в енергетиката с новата си технология за производство на гориво от въздух и вода. Малката компания от Дарлингтън, в Североизточна Англия, вече разполага с действащ прототип на рафинерията си, който извлича въглероден диоксид от атмосферата и водород от водата (чрез електролиза). После от двете се създава синтетичен газ, който може да бъде превърнат в дизелово гориво (чрез т.нар. процес на Фишер-Тропс) или в метанол, който също може да се използва за задвижване на двигатели с вътрешно горене.

Големият плюс на технологията е, че на практика намалява парниковия ефект, използвайки като суровина един от основните парникови газове - въглеродния диоксид. Според изпълнителния директор на компанията Питър Харисън енергията, необходима за извличането на водорода, може спокойно да се набавя чрез ветрогенератори. "Звучи твърде хубаво, за да е истина - но е истина. Видях го с очите си", коментира пред The Independent Тим Фокс, ръководител на отдела по енергетика в Института по механично инженерство, където Air Fuel Systems представи технологията си.

Друг положителен аспект на технологията е, че няма да са необходими гигантски рафинерии и високи разходи за транспортиране на горивото - на практика всяка средноголяма общност на планетата може да си построи собствен завод за гориво.

"Взехме въглероден диоксид от въздуха и водород от водата и превърнахме тези елементи в гориво. Никой досега в страната, а доколкото знаем - и в чужбина, не е постигал това. Течността изглежда и мирише като бензин, но това е много по-чист продукт", подчерта Питър Харисън.

Експерименталната установка на Air Fuel Systems е малка и до момента е произвела едва пет литра гориво, но компанията се надява до година-две да построи голям завод, с капацитет до 1 тон дневно.

Засега единствената пречка пред новаторската технология е високата себестойност на продукта. Само улавянето на един тон въглероден диоксид от въздуха (чрез смесването на атмосферен въздух с натриев хидроксид и електролиза) струва към 500 евро. Според Харисън обаче с някои технически нововъведения тази цена може да се намали значително, което ще направи процеса напълно конкурентен икономически.