На 28 септември 1994 г. по време на буря в Балтийско море се случи едно от най-смъртоносните каробокрушения в следвоенна Европа. Фериботът "Естония" потъна на път от Талин към Стокхолм.
Загиват 852 души, като много тела не са открити.
Неразрешени гмуркания
Останките лежат на 80 метра дълбочина, край финландския остров Утьо, обявени за морско гробище.
Година по-късно Швеция, Естония и Финландия забраняват гмурканията в района, за да се запази покоят на загиналите. Плановете за изваждане на кораба с бетонен саркофаг са изоставени след протести и опасения, че това ще затрудни бъдещи разследвания.
Истинската причина за трагедията остава неизяснена, а "Естония" все още лежи на дъното на Балтийско море.
Проучвания на германските медии WDR, NDR и "Зюддойче Цайтунг" са установили, че НАТО разполага със сведения за използването на останките от "Естония" като място за тренировки от страна на Русия - за подводни операции, а вероятно и за укритие на шпионска техника.
Западните разузнавателни кръгове предполагат, че руски военни части са развивали активна дейност там - по останките от ферибота са били разположени технически уреди, които могат да направляват изключително прецизно подводни дронове и роботи.
Освен това съществува подозрението, че Русия би могла да използва тази забранена зона насред Балтийско море, за да крие там собственото си сензорно оборудване, чрез което би могла да записват т.нар. сигнатури на военни кораби и подводници на НАТО, т.е. техните специфични шумове и други характеристики, пише DW.
В отговор на журналистическите питания Финландия и Естония заявяват, че заедно със съюзниците съвместно наблюдават много точно случващото се в Балтийско море и заключенията им са, че Русия е заела по-агресивна позиция от началото на войната си срещу Украйна насам.
Подводен шпионаж
Главното управление за дълбоководни изследвания, известно с абревиатурата ГУГИ отговаря за такъв подводен шпионаж, какъвто се предполага, че се осъществява на останките на ферибота.
ГУГИ разполага с флот от специални кораби, които официално са декларирани като изследователски и са снабдени с оборудване като мини подводници, подводни роботи, мощни сонари и скенери, за да могат да шпионират под вода.
Към този т.нар. "академичен флот" се числи и корабът "Янтар", смятан в кръговете на НАТО за един от най-важните шпионски кораби на Русия.
В НАТО смятат, че Русия използва за тези цели не само мними изследователски кораби като "Янтар", но и подводници, цивилни кораби - рибарски или товарни, както и подводни дронове.
Според западни експерти по сигурността подобни системи за шпионаж руснаците са инсталирали на различни места в световните океани.
Снимка: Кадър Youtube
Георгиев: Само за миналата година са 106 присъдите за сексуални посегателства срещу деца
Тихомир Безлов: Големият проблем за политиката в страната ни е, че няма устойчивост
Максимумът на метеорния поток Геминиди за 2025 г. ще настъпи утре
Чрез микропластмасата се разпространяват опасни бактерии
Клиника по неврохирургия в УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ отпразнува своята 20-годишнина
Защо се будим малко преди алармата?
Наследствена ли е шизофренията?
На повърхността на луната на Юпитер – Европа, е забелязан гигантски черен „паяк“
Лунната почва може да съдържа следи от земната атмосфера
Антитела, проектирани от изкуствен интелект, ще бъдат тествани на хора
Признаци за бъдеща катастрофа в Антарктида
Идват коледните банкети: Как да се забавляваш, без да рискуваш кариерата си?
До дни ще се родят първите бебета, създадени с помощта на изкуствен интелект
Какви защити имат евробанкнотите и как да разпознаем истинските?
Броят на чужденците в Европа се увеличава, нужни са за работна ръка
Какво вещаят звездите за 2026 година?
Ръководството на лекарския съюз получи мандат да подпише нов рамков договор за 2026-2028 г.
Baidu запълва празнината, която Nvidia остави на пазара на AI чипове в Китай
Cartier е новият Rolex за поколението Z благодарение на Тейлър Суифт
Парижкото споразумение за климата навърши 10 години, но мисията е далеч от изпълнена