Страх от санкции: Гръцките корабни магнати спират да транспортират руски петрол

Отхвърлиха исканията да натоварят корабите си от ноември

24.11.2023 | 12:19 Редактор: Толя Стоянова
Страх от санкции: Гръцките корабни магнати спират да транспортират руски петрол

Три големи корабни компании спряха доставките на руски суров петрол през последните седмици, за да избегнат санкциите на САЩ, предаде Ройтерс. Според търговците, гръцките корабни компании Minerva Marine - собственост на Андреас Мартину, Thenamaris - собственост на Николас Мартину, и TMS Tankers - собственост на Джордж Ойконому, са спрели да търгуват с руски суров петрол.

И трите компании превозваха руски суров петрол и гориво до септември и октомври, когато започнаха да намаляват участието си, казаха източници на агенцията. Корабните линии отхвърлиха исканията да натоварят корабите си с руски суров петрол от ноември и по-късно, отбелязват търговци, които са работили с трите компании, предаде кореспондентът на Bulgaria ON AIR в Гърция Силвия Станчева.

Излизането на гръцките корабни компании от търговията с руски суров петрол идва след най-строгите санкции, наложени от САЩ. През октомври Вашингтон наложи първите санкции на собствениците на танкери в Турция и Обединените арабски емирства, които превозваха руски суров петрол над тавана от 60 долара за барел, внасян от страните от Г-7, а миналата седмица санкционира още три кораба.

Страните от Г-7 въведоха таван за руския суров петрол в края на 2022 г., но досега не са наложили санкции за нарушения. Таванът позволява на западните компании да предлагат транспортни услуги за руски суров петрол, след като той се продава под 60 долара за барел. Мярката има за цел да ограничи експортните приходи на Кремъл.

Както отбелязва Ройтерс, трите гръцки транспортни компании транспортират руски суров петрол от десетилетия и продължиха да го правят, когато повечето други западни компании изоставиха търговията, за да избегнат риска от санкции. Търговията с руски суров петрол се оказа особено доходоносна през последната година, донасяйки рекордни печалби на корабните компании, които поеха риск и не спряха да търгуват.

Товарните тарифи за транспортиране на руски суров петрол скочиха миналата зима до 15 милиона долара за пътуване на танкер от балтийско пристанище до Индия.

Снимка: БГНЕС