Проучване: Плащаме в брой, за да харчим по-малко

Обратът в предпочитанията се дължи на разпространението на дигиталните предложения, твърдят потребители

28.04.2023 | 14:31 Редактор: Вяра Димова
Проучване: Плащаме в брой, за да харчим по-малко

В епоха на безпрецедентен достъп до методи за дигитални плащания кешът се завръща благодарение на нарастващите разходи за живот, пише Bloomberg.

Проучване, поръчано от Credit Karma и проведено от The Harris Poll през март, показва, че 53% от пълнолетните в САЩ и 46% в Обединеното кралство използват повече пари в брой сега, отколкото преди година. Това е повече спрямо броя на респондентите, които казват, че не използват повече пари в брой. Приблизително трима от всеки пет употребяващи пари в брой в двете страни казват, че използването на физически пари ги кара да харчат по-малко.

Променящите се навици след десетилетия на все по-малко използване на пари в брой говорят за трайното въздействие на най-бързата инфлация от началото на 80-те години на миналия век. Натискът е особено остър в Обединеното кралство, където ръстовете на цените остават над 10%, а главният икономист на централната банка предизвика онлайн фурор тази седмица, след като каза, че британците "трябва да приемат", че са по-зле.

"Докато светът се връща към нормалността след пандемията и цените значително растат, виждаме парите в брой като един от най-трайните начини за управление на парите", коментира Кортни Алев, асоцииран директор по управление на продукти в Credit Karma. Това наистина важи за всички поколения и финансовите ситуации, допълва тя.

До известна степен обратът в предпочитанията е реакция и на разпространението на дигитални начини за плащане - от Apple Pay и Venmo до безконтактни кредитни карти - за които някои потребители казват, че правят прекалено лесно харченето над бюджета. 

По-младите хора се насочват към тенденцията за "разделяне на пари" от видеоклипове в TikTok, включващи финансови хакове като разделяне на парите в различни пликове, които да се използват за различни разходи. Потребителите също така използват социалните медии, за да се противопоставят на фирмите, които не приемат пари в брой.

"Голяма част от теорията за плащанията е да се премахнат търканията", казва Натали Сийни, председател на Cash Access UK, която е създадена от британски банки и строителни дружества, за да насърчи широко разпространен достъп до пари в брой след законодателство за спиране на неговото намаляване.

Според нея проучвания показват голям ръст на продажбите, когато бизнеси, насочени към потребителите, например спортни арени, преминат към безконтактни плащания. 

Четете повече в investor.bg.