Японският премиер: Европа е в ужасна позиция заради зависимостта си от руски горива

"Инвазията на Русия в Украйна фундаментално промени картината на бъдещето", смята Фумио Кишида

08.01.2023 | 10:05 Редактор: Петя Кръстева
Японският премиер: Европа е в ужасна позиция заради зависимостта си от руски горива

Енергийният пейзаж се променя по света и ситуацията около Украйна постави Европа в "ужасна позиция", тъй като тя разчиташе на евтини и стабилни доставки от Русия в продължение на десетилетия. Това заяви японският премиер Фумио Кишида в неделя в ефира на телевизионния канал NHK.

"Енергийната ситуация се променя сериозно по света. От миналата година има недостиг на различни енергийни ресурси", отбеляза той, като се аргументира, че Русия и някои други страни "използват енергията като оръжие".

Според Кишида тази ситуация води и до промяна в структурата на производството. "Европа мисли за живот и производство от десетилетия, базирани на стабилни и евтини енергийни доставки от Русия. Въпреки това, инвазията на Русия в Украйна фундаментално промени картината на бъдещето, ситуацията стана ужасна", смята той..

Премиерът отбеляза, че Япония е силно зависима от доставките от Близкия изток и това "не е проблем на някой друг“. В тази връзка Кишида констатира, че Япония, която поради своите географски характеристики зависи от вноса на енергия, трябва да използва всички налични възможности, включително възобновяема и ядрена енергия, предаде "Фокус". 

Япония се присъедини към Г-7 в прилагането на механизма за тавана на цените на руския петрол. От юни миналата година тя практически сведе покупките на петрол от Руската федерация до нула. Ограниченията за руския петрол не важат за доставките от проекта "Сахалин-2", чийто основен продукт е втечнен природен газ, а доставките на петрол са обвързани с газови договори.

Въпреки ограниченията за руския петрол, Япония смята за изключително важно да запази дела си в проекта "Сахалин-1", от който Токио не внася петрол. Както обясниха властите, този проект е важен за Япония като потенциален източник за диверсификация на доставките. Повече от 90% от тях в Япония са в Близкия изток.

Снимка: БГНЕС