fallback

За да ускорят ваксинационната кампания, в Китай раздават безплатни яйца

Предизвикателството се дължи отчасти на огромния брой на жителите

20.04.2021 | 16:49 Автор: Здравко Черкезов

Успехът на Китай в овладяването на епидемията от коронавируса доведе до ситуация, при която населението изразява неохота да се ваксинира. По тази причина властите ускорят ваксинационната кампания, като предлагат на ваксиниралите се стимули като безплатни яйца, купони за магазини и намаления при пазаруване в бакалии и при купуване на други стоки.

Предизвикателството се дължи отчасти на огромния брой на жителите и на трудностите да бъде убедено китайското население, което сега се чувства в безопасност от заразата, че трябва да се ваксинира.

Когато в края на 2019 г. в болниците на Ухан започнаха да пристигат първите пациенти с треска, кашлица и дихателни затруднения, правителството постави през януари под карантина за повече от два месеца града, превърнал се в епицентър на епидемията, и други населени места в провинция Хубей.

Оттогава насетне Китай овладя разпространението на коронавируса със строг граничен контрол и бързо въвеждане на локални карантини при появата на нови огнища на заразата. Хората могат да ходят на вечеря в ресторант и рискът от заразяване е нисък, така че мнозина не бързат особено да се ваксинират.

"Мисля, че всички се усещат сигурни и спокойни, и никой не бърза да се ваксинира, освен ако не поискат от него да направи това", казва Хелън Чън, здравен специалист в маркетингова компания в Шанхай.

Китай обаче иска и да се отвори на фона на опитите на света да се завърне към нормалното положение отпреди пандемията. Пекин се готви да посрещне десетки хиляди посетители като домакин на зимните олимпийски игри през февруари догодина. Макар да отбеляза успех с бързите карантини и строгото проследяване на контактните лица на заразените чрез смартфоните, правителството е изправено пред избора между тези мерки и евентуалното завръщане към нормалността.

Засега в големи градове като Шанхай и Пекин правителството разчита разчита най-вече на изпращането на съобщения и на безплатното предоставяне на облаги, за да убеди хората да се ваксинират, предаде Associated Press, цитирана от БТА.

Търговските центрове предлагат точки в магазините или купони. Храм в Пекин предложи свободен вход на всеки, който представи доказателство, че се е ваксинирал. Шанхай използва автобуси в кампанията си за създаване на мобилни ваксинационни пунктове.

Освен това се раздават и безплатни яйца.

"Добри новини. От днес жителите на 60 и повече години, на които е поставена първа доза ваксина, имат право да получат 2,5 килограма яйца. Дошлият първи ще бъде обслужен първи", пише на плакат, окачен недалеч от управляван от градските власти здравен център в Пекин.

Ван Фън е твърде млад, за да получи яйца от клиниката, но 25-годишният готвач казва, че се е ваксинирал, защото не може да ходи на работа без да има поставена ваксина.

Някои хора се съмняват в качествата на съществуващите ваксини, независимо дали са китайски или не, предвид бързината на разработването им.

"Не мисля, че ефективна ваксина може да бъде направена толкова бързо", казва Ейми Лу, която работи в университет в Шанхай.

Петте ваксини, които се използват сега в Китай, имат процент на ефективност между 50,7 и 79,3, според компаниите производители. Това не означава, че те са некачествени - повечето експерти казват, че всички ваксини с над 50 процента ефективност допринасят за овладяване на пандемията и за предотвратяване на хоспитализации и смъртни случаи.

Китайските производители на ваксини увеличиха сериозно производството и здравни експерти твърдят, че до края на годината търсенето ще бъде задоволено.

Снимка: БГНЕС

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК

fallback
Още от Свят
fallback