Разработват нестандартен метод за борба с коронавируса

Синтетични антитела могат да спрат SARS-CoV-2

07.11.2020 | 10:50 Редактор: Ралица Братанова
Разработват нестандартен метод за борба с коронавируса

Нов метод за борба с вируса на 2020 г. разработват учени от няколко университета - института Каролинска, университета в Цюрих и университета в Хамбург става ясно от публикация в Nature Communications. Според тях, използвайки малки антитела, намиращи се в камили и лами, може да бъде блокиран вирусът и да бъде прекъснат инфекциозният процес.

Проникването на SARS-CoV-2 в клетката се осъществява благодарение на специфичен протеин по неговата обвивка – Spike protein. Белтъкът се свързва по определен начин с рецептор – ACE2, намиращ се по човешките клетки. Частта от вирусния протеин, която се свързва с рецептора се нарича рецептор-свързващ домен или RBD. Блокирайки този домен, разпространението на вируса би било невъзможно.

Набавянето на въпросните антитела от животни би отнело много време. За щастие, технологиите в днешно време позволяват, те да бъдат изготвени синтетично и биват наречени Sybodies. Учените от Цюрих разработили платформа за избирането на подходящи нанотела от огромна библиотека, пише Puls.bg.

В търсенето се включили изследователите от Хамбург. Първоначално те използвали спайк протеините на вируса, като примамка за избирането на най-подходящите мини антитела. След това учените изпитали ефективността, стабилността и свързващите умения на избраните протеини. От всичките най-добър в блокирането на вируса било антитяло, наречено Sybody-23.

Рецептор-свързващият домен на спайк протеина на вируса има две състояния. При едното – отворено състояние – доменът изпъква и може да се свърже с рецептора на клетката. При другото, той е прибран, което го предпазва от имунната система. Чрез молекулярни структури било доказано, че Sybody-23 свързва домена и в двете му положения и блокира местата, с които би се свързал рецепторът на човешката клетка.

Последно, за да разберат дали на но тялото може да неутрализира вируса, учените използвали друг вирус – Lentivirus – модифициран така, че да носи спайк протеина на Ковид-19, на обвивката си. Опитът бил успешен и антитялото неутрализирало вируса in Vitro. Предстоят допълнителни изследвания, за да се провери, дали ще има и такъв успех в спирането на SARS-CoV-2 при човек.

Учените успели да разработят проекта само за няколко седмици след започването на карантината, в началото на пандемията, благодарение на вече развити методологии, които били предвидени за други проучвания. Откритието може да предложи потенциална терапия срещу вируса. Предстоят допълнителни проучвания.

Снимка: БГНЕС