Опасни ли са платените лайкове?

Компаниите не инвестират достатъчно, за да се справят с този проблем

24.12.2019 | 16:25 Редактор: Кристина Крумова
Опасни ли са платените лайкове?

Няколко клика и 80 евро - само това се иска. И ето, че Таня Кюне вече се е сдобила с още 500 харесвания на страницата си във Facebook. За да стане по-популярна и по-харесвана в мрежата, ръководителката на агенция за дизайн и председателка на Свободната демократическа партия в Люнебергер Хайде се свързва с агенция Paidlikes, която предлага "лайкове срещу заплащане". В нея работят т. нар. Clickworker - хора, които по поръчка на компанията усърдно натискат бутона "харесва ми".

"Оттогава насам често съм се питала защо го направих", споделя Кюне пред Deutsche Welle. "Аз съм местен политик. Но на изборите за местния парламент се конкурирам с професионални политици". Обикновено те разполагат със специален персонал, който се грижи за присъствието им в социалните медии и всеки ден публикуват най-новите им дейности във Facebook и в Instagram. "Така се създава един вид натиск, защото всеки се стреми да добие по-голяма популярност в мрежата", казва Кюне.

Разследващ журналистически екип от три германски медии (Süddetsche Zeitung, Северно-германското радио NDR, Западно-германското радио WDR) публикува информация за това, че подобно на Таня Кюне, хиляди други германци, между които и много известни личности са си купували "лайкове" в интернет. Въпросът обаче е защо купените лайкове представляват проблем, пише Петер Хиле за Deustche Welle, цитиран investor.bg.

Защото зад това стои цяла индустрия за манипулиране, казва шведът Себастиан Бей. Той е дигитален експерт в Стратегическия комуникационен център Stratcom в латвийската столица Рига. Центърът консултира НАТО, макар че не е част от командната структура на военния съюз. 

Експертът и неговите колеги са загрижени преди всичко за това, че манипулирането на социалните медии е лесно, евтино и достъпно за всички. „Да вземем например е собственик на магазин за кебап, който купува положителни отзиви за себе си или пък отрицателни отзиви за своя конкурент. Това си е чиста измама.“

Според Бей, технологични гиганти като Google и Facebook не правят достатъчно, за да предотвратят подобни измами. "Технически това невинаги е лесно да се осъществи. Но компаниите просто не инвестират достатъчно, за да се справят с този проблем.", смята Бей.

Манипулациите в социалните медии представляват не само неудобство и опасност за икономиката, твърди още експертът. "Ако използвате фалшиви данни, за да накарате алгоритъма да вярва, че много хора гледат нещо, тогава това съдържание става популярно и започва да се препоръчва на много хора." Правителствата могат да използват това за манипулиране на демократичните дебати онлайн. По такъв начин могат да се подкопаят законните гласове и да се подсилят нелегитимните гласове. "С фалшиви профили може да създадете впечатление, че сте част от местния дебат. Тогава е трудно да се различи кое е реално и кое не. И кой действително стои зад манипулацията.", обяснява Бей.

Таня Кюне е решила в бъдеще да си няма работа с доставчици на платени харесвания. "От такива лайкове всъщност нищо не печеля. По-добре е да привличам избирателите чрез лични разговори и срещи.", обобщава тя.

Снимка: Pixabay

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК