България сутрин

Всеки делник от 6:30 часа
още

Остър спор между ГЕРБ и БСП за БДЖ

Правителството в оставка настоява за концесия на софийското летище, за да бъдат изплатени задълженията на държавната железница

16.01.2017 | 09:11 Редактор: Мария Аладжова
Остър спор между ГЕРБ и БСП за БДЖ

Спорът около погасяването на задълженията на БДЖ не спира. В студиото на "България сутрин" по Bulgaria ON AIR Станислав Иванов от ГЕРБ и Георги Свиленски от БСП отново дебатираха по темата, която за пореден път раздели управляващи и опозиция. 

Според ГЕРБ най-правилното решение парите от концесията на Летище София да отидат за изплащане на дълговете на държавната железница. 

"Това е нашата цел - да приключим тази приватизация. Господата от опозицията не желаеха това да се случи - самата приватизация се забави много. До края на месеца беше удължен срокът, за да не бъде извършена от нашето правителство", настоя Иванов. 

По думите му от началото на управлението на кабинета "Борисов" 1, от 580 млн. лева, сега задълженията на БДЖ възлизат на 380 лева. "Изплатени са, но няма свежи пари", обясни той и продължи, че ако концесията се случи, парите ще ги има. Сегашните средства стигали само за поддръжка на машините и за заплати на работниците. 

Георги Свиленски обаче не се съгласи. По думите му правителството в оставка отделя повече за автомобилния транспорт, а не за БДЖ.  

"Ние като транспортна комисия нееднократно сме викали министъра на финансите да кажем, че това, което се предлага не става. Три пъти този човек отказва да влезе в комисията. Идва само министърът на транспорта, който казва, че няма пари", заяви Свиленски.

"Държавата и правителството трябва да обезщети БДЖ, а как ще дойдат средствата е друга тема. Не може да твърдиш, че имаш 4 млн. излишък, че си събрал от контрабанда, и да нямаш за БДЖ", продължи той. Станислав Иванов обаче остро възрази с аргумента, че средствата са разпределени за изплащане на задълженията по американските централи и АЕЦ "Белене".

Иванов добави още, че по времето на Сергей Станишев били купени вагони за  40 млн., които никой не видял. 

Освен за БДЖ, встрани от разговора не останаха и последните промени в Закона за движение по пътищата, съгласно които пешеходецът не носи отговорност при катастрофа на пешеходна пътека. Промяната дойде по искане на народния представител от Варна Нели Петрова, чиято дъщеря Лора беше убита през 2011 г. на "зебра" от пиян моторист, който "летял" по пътя с скорост от близо 100 км/ч. Извършителят избяга и се скри в Германия, а преди дни беше екстрадиран в България.

"Това след като се случи, ние веднага предприехме мерки, защото чак такова нещо не беше случвало. Това е единственият случай със съвина с толкова жестоко погазване на принципите на държавността. Тук според мен не биваше да се постъпва по този начин", коментира Иванов.