България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Забрави ли МОН българчетата в чужбина?

Искаме да работим по програмите съвместно с Просветното министерство, а не те да ни бъдат спускани, посочи Камелия Конакчиева-Трибулен

18.07.2016 | 09:53 Редактор: Ирина Георгиева
Забрави ли МОН българчетата в чужбина?

Има диалог между Асоциацията на българските училища в чужбина и Просветното министерство. Той е още от 2009 г., а министър Меглена Кунева вече е потвърдила присъствието си на годишната среща на Асоциацията. Това коментира в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR Камелия Конакчиева-Трибулен, член на АБУЧ, основател на училище „Кирил и Методий” в Париж, Франция.

Министър Меглена Кунева е издала заповед за адаптиране на новите програми, които влизат сега в сила в България за I и V клас за училищата в чужбина, посочи Камелия Конакчиева-Трибулен. По думите й от Асоциацията са изненадани и не искат нещата да стават по този начин.

Искаме да работим по програмите съвместно с МОН, а не те да ни бъдат спускани, обясни Трибулен. Според нея в МОН няма достатъчен опит и експертиза за това какво се случва в чужбина. 

"Започва да има представяне, но това са отделни служители, отделни експерти от отделни дирекции и едва ли на ниво програми могат да помогнат. Те могат да помогнат на ниво регулатор и да създадат някакво творческо пространство, с което да регулират познанията и експертизата на учителите в чужбина, която вече е натрупана, за да могат да се създадат подходящите програми. Това, което се опитват да направят въобще не е ново. Става въпрос за старата им грешка от 2010 г., която беше механично съкращаване на програми, съществуващи в България за учениците в чужбина, защото те учат малко по-кратко, с което не сме съгласни", обясни Трибулен. 

По думите й няма никакво основание това да се прави, защото никой не харесва учебниците, които произлязоха от съкратените програми. Много сериозни училища със сериозен педагогически опит не ги използват, посочи тя.

Българският език в чужбина може да се учи по два различни начина - като роден език, където в семействата се говори на български от раждането на детето и като чужд език.