България сутрин

Начален часВсеки делник от 9:30 часа
още

Затрупваме учениците с материал, но не знаят елементарни неща - няма желаещи за учители и директори

Промените на МОН няма да променят резултатите на учениците, смята д-р Юлиян Петров

24.07.2025 • 10:53 Редактор:
Сподели във Facebook Изпрати в Mesanger Изпрати в Mesanger

Министерството на образованието и науката предлага въвеждането на нов тип задачи в Националното външно оценяване след 7 и 10 клас за новата учебна година. 

"Не съм убеден, че това е най-правилнaта промяна, която трябва да се случи. Трябва да бъде на 10-15 място. Нас трябва да ни интересуват мотивацията и резултатите на учениците по всеки учебен предмет. Не може да акцентираме само на 2-3 предмета. По-важният е целият резултат след 7 клас. Реформата трябва да доведе до много по-широки знания", коментира председателят на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" д-р Юлиян Петров за Bulgaria ON AIR.

Според него корекциите, които ще се наложат, не са толкова фундаментални, че да променят резултатите на учениците.

По-малко материал, повече практика

Преди това трябва да се променят учебните програми и да се освободи място за повече практика, на мнение е д-р Петров.

Гостът на "България сутрин" смята, че материалът трябва да стане по-малко и да отстъпи на практиката, за да бъде ученикът в своята писта. 

Децата ще бъдат в нежелана територия и ще ходят на училище по задължение, ако усещат, че материалът е нещо изпреварващо, а не близо до тях, убеден е председателят на синдикат "Образование".

Трябва да намалим обема на материала и да намалим възможност учителите да се насочат към практиката, изтъкна д-р Петров.

"Попитайте учителите, те знаят най-добре как се справят учениците. Като синдикат даваме много предложения, но за огромна част от тях трябва да минат десетки години, за да видят бял свят. Нека се вслушат в учителите в този национален дебат", подчерта събеседникът.

Д-р Петров се обяви за проучване дали системата ще се справи с учениците от 8 клас, които ще останат в основното образование, както предлагат от МОН.

"Образованието трябва да дава практически знания, докато у нас учениците излизат с огромен потенциал от академични знания, които във времето забравят. Най-малкото, трябва да се научи да смята без техническо средство. С лека ръка раздаваме академични умения, но виждаме ученици, които не могат да сметнат колко им е сметката в магазина", заяви той.

Системата не може да задържи добрите специалисти

"Ще имаме ли учители, ще имаме ли директори? Липсва интерес към тези професии в младите и недотам младите колеги. Много е трудно да си учител. Заплащането се повишава и донякъде е атрактивно към някои учители, но това не е най-важното. Въпросът е дали ще задържим този учител", каза още д-р Петров.

Той посочи част от причините, които отблъскват учителите от професията - безсмислени административни дейности, натиск, агресия, липса на добра комуникация... 

Много от директорите пък са без опит да бъдат директори и тепърва се учат, стана ясно от думите на госта.

Гледайте целия разговор във видеото. 

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Bulgaria ON AIR


  • Последни
  • Четени
1
0 rate up comment rate down comment 0
Васко
преди 3 месеца
Е много ясно, че някой който е директор за първи път, ще е без опит като директор човека. *** журналисти и *** гости. Никой нищо не отблъсква - за едно място в ДГ или в начален курс кандидатстват по 70 човека за учители. А за директор освен 5 годишния стаж като педагог, са необходими и някои мениджърски качества, знания и умения. Повечето от директорите ги нямат. Тук-там има по някой много кадърен. Сигнализирай за неуместен коментар
България сутрин виж всички Виж всички
Четени виж всички Виж всички
Последни новини виж всички Виж всички