fallback

Правим рискови велоалеи, велосипедистите са в най-голяма опасност на кръстовищата

"В Столичната община има непохарчени пари за изграждането на велоалеи", твърди Радостина Петрова

21.08.2023 | 08:27 Автор: Искра Ангелова

Всички велосипедни алеи в София не отговарят на нормативните изисквания за безопасност. За това алармират от проекта "Велосипедно око за София".

"От 2017 - 2018 година година насам в България действа една доста подробна наредба показва какви точно са видовете велосипедна инфраструктура, какви са размерите, широчината, какъв е редът каква велоалея да се постави на дадена улица. Има критерий за това нещо спрямо трафика, спрямо натовареността на съответната улица, скоростта на движението на автомобилите. И това, което виждаме да се изпълнява, не само в София, е, че велоалеите се изграждат с доста занижени параметри", каза експертът в проекта "Велосипедно око за София" Радостина Петрова в студиото на "България сутрин".

По думите ѝ сме "царе на правите участъци, но всичко се проваля в кръстовищата".

"Има изисквания и за провеждане на велосипедното движение през кръстовищата, където са най-конфликтните точки и се събират всички участници в движението, и трябва да преминат по някакъв начин заедно. Там велосипедистите се чувстват най-опасно, защото нямат достатъчно указания как да преминат кръстовището, тяхното място не е указано къде е точно. Има доста куриозни случаи, в които някоя велоалея стига в насрещното движение на дадено кръстовище", допълни Петрова в ефира на Bulgaria ON AIR.

Тя подчерта, че където кръстовищата са светофарно регулирани - има велосипедни светофари.

"Там, където кръстовището е нерегулирано, се поставят знаци и маркировка. Но има пропуски, дали заради износване на инфраструктурата, дали поради други причини - виждаме куриозни случаи в София. Велоалеята на "Ботевградско шосе" започва и свършва внезапно, но се оказва, че и наскоро Столичната община на всяка пресечка е сложила знак за край на велоалеята, а след пресечката - начало на велоалеята. Това означава, че тази велоалея е насечена над 10 пъти", даде пример експертът.

Гостът допълни, че Столичната община има бюджет за изграждането на велоалеи.

"В голямата си част той стои непохарчен. Не се изграждат велоалеи, има проекти, но поради някакви спънки не се изпълняват. Парите си стоят и те не са проблем. В момента в София има около 60 км велоалеи. В другите градове от страната също има наченки на велосипедна мрежа", поясни Радостина Петрова.

"Велосипедно око за София" е проект по Оперативна програма "Добро управление".

"Изследваме велосипедните политики на Столичната община въз основа на това, доколко парите са прозрачни, доколко се харчат ефикасно, доколко има възможност на гражданско участие при вземането на решения",  коментира още Петрова.

Гледайте целия разговор във видеото.   

fallback
Още от България сутрин
fallback