fallback

Ректорът на ВУТП: Нямаме адекватна политика за превръщането ни в образователна дестинация

"Чистите специалности в бъдеще трудно ще бъдат реализирани на пазара на труда", коментира проф. Миглена Темелкова

05.07.2023 | 09:17 Автор: Михаела Димитрова

На прага на кандидатстудентските кампании - кои най-търсените специалности, предпочитанията на студентите, професиите на бъдещето и привличането на чуждестранни студенти у нас?

"Кандидатстудентските кампании са вече са към финала си почти във всеки университет. В момента записваме всички онези, които са приети след първо класиране записани", коментира ректорът на Висше училище по телекомуникации и пощи проф. Миглена Темелкова в студиото на "България сутрин".

По думите ѝ картината сочи, че кандидат-студентите се ориентират към IT специалностите, към комуникационните технологии. "Онова, което не бива да пренебрегват гимназистите, които кандидатстват в университети, е, че чистите специалности в бъдеще трудно ще бъдат реализирани на пазара на труда. Чистите специалности не са толкова актуални и в следващите години все по-малко актуални ще бъдат. Непрекъснато трябва да надграждаме своите знания, умения и компетенции, но и не трябва да пренебрегваме интердисциплинарния подход в обучението и това е голямата отговорност на българското висше образование", каза още проф. Темелкова.

Тя обясни, че Висшето училище по телекомуникации и пощи непрекъснато пуска нови иновативни специалности. "Най-новите, които от миналата година предлагаме, са хибридните специалности, свързани с медицината и по-специално софтуерно проектиране в медицината, това са инженери, които ще обезпечават медицинската апаратура в болниците и поликлиниките, които ще поддържат диагностицирането, операциите", допълни ректорът на висшето училище.

Според проф. Темелкова не бива да се пренебрегват ангажиментите на бизнеса в самото обучение. "Може би сме от един от малкото университети, в които има ужасно силно изразена връзка между образование и бизнес. 25% от нашия академичен състав са представители на бизнеса, това са експерти от практиката, които работят в големите информационно IT компании. Бизнесът трайно иска да присъства в академичната среда. Бизнесът инвестира във висшето образование, но когато види смисъл от тази инвестиция", коментира тя пред Bulgaria ON AIR.

По нейни думи Висшето училище по телекомуникации и пощи е сред университетите, които привличат най-много чуждестранни студенти. "Изводите са няколко от една страна българското висше образование е разпознаваемо в чужбина, след като е търсено и успява да привлича такива студенти, от друга страна означа, че то е конкурентноспособно. Можем да си позволим индивидуален подход към студентите, така че чуждестранните студенти се чувстват много добре във Висшето училище по телекомуникации и пощи", каза още тя.

"Българското висше образование не е по-лошо от западноевропейското. Битува една тенденция в обществото, че всичко, което е българско, е лошо, но това не е така. Какво е направила държавата за да промотира България като образователна дестинация? Няма как да привличаме чуждестранни студенти, ако сме неразпознаваеми в чужбина като столица, като държава. Нямаме адекватна държавна политика в превръщането на България като образователна дестинация", категорична е проф. Темелкова. 

Гледайте целия разговор във видеото.

fallback
Още от България сутрин
fallback