България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

"Има инструктори, които трудно шофират": Опасни водачи и смърт на пътя - докога?

Необходима е промяна в манталитета на шофьорите, смятат Красимир Георгиев, Малинка Бондаренко и Юлиян Серафимов

09.05.2023 | 09:10 Редактор: Юлиан Христов

Двама младежи загинаха при тежка катастрофа в София преди ден. Зад волана е бил млад шофьор, който отскоро имал книжка.

Закони в пътното движение има и те са достатъчно строги. Около това мнение се обединиха експерти по пътно движение в студиото на предаването "България сутрин".  

"Ние търсим моментната причина и не искаме да се задълбочим в нещата. Кой обърна внимание на подготовката на инструкторите? Вие знаете ли, че има инструктори, които трудно шофират?! Знаете ли колко от тях няма да издържат изпита? Има хора за освидетелстване. Няма никакъв подбор", заяви инструкторът Красимир Георгиев

По думите му в случая на столичния булевард "Сливница", при който загинаха двама младежи, има неща, които тепърва ще излязат наяве. "Това момче се държи неадекватно, но аз съм убеден, че ще излязат неща, които не ги знаем. Има нещо притеснително, което е променило това момче, което е променило поведението му", изрази убеждението си инструкторът. 

Според него е вероятно шофьорът да е гледал в огледалото за обратно виждане, тъй като е бил притеснен от нещо. 

"Може в тъмното да е видял стоп палка и да се е уплашил. Това е наука - пътните полицаи да се обучават как и кога могат да спират кола", смята Красимир Георгиев. 

Той припомни, че има много просто предложение, което може да реши проблема с войната по пътищата. Това е въвеждането на временно свидетелство за управление с валидност от две години. С документа има и списък от нарушения, някое от които бъде извършено от младия шофьор, книжката му да бъде отнета. Тогава шофьорът се явява отново на изпит и ако го вземе - получава нова временна книжка при същите условия.   

"В Германия има ограничение на скоростта само на определени участъци. Тогава защо на 1 млн. души население убитите са по-малко, отколкото в България?", попита риторично Георгиев. 

"На това момче нещо му е станало, притеснило ли се е... Няма причина да не спре. Той е взел листовките скоро, би трябвало законът да му е пресен. Аз съм сигурен, че шофьорът след това е бил убеден, че е трябвало да спре", коментира пред Bulgaria ON AIR 7-кратният шампион по картинг Юлиян Серафимов.  

Според него трябва да има въведен текст в законодателството, при сериозни нарушения автомобилите на нарушителите да бъдат отнемани и предавани за скрап.  

Серафимов изрази мнение, че младите шофьори не излизат добре подготвени след курсовете. "Карат с 30, максимум 50 км в час, когато си взимат книжката и след това се качват на магистралата и карат със 140. Ако колата влезе в аквапланинг, не знае какво да прави", даде пример той.  

"Ако е карал с 50 км в час, е нямало да стане нищо. Проблемът е, че се гледат много филми и си мислят, че това е като в някаква видеоигра и могат да правят каквото си искат", заключи шампионът по картинг.  

Според управителя на учебно-технически център и член на Съюза на българските автомобилисти Малинка Бондаренко, закони има, но те не се спазват.  

"В този случай, единствено момчето, което е извършило нарушението, може да даде правилния отговор какво се е случило", категорична е тя. 

Бондаренко коментира, че съседи на шофьора са го описали като добро и възпитано момче. "Какво се случи с това момче, че така агресира на пътя?”, попита тя.  

Бондаренко смята, че по темата за пътна безопасност трябва да се говори в семейството още "от прохождането". И припомни, че учебни часове по пътна безопасност има в училище, но е скептична относно ефекта от провеждането им. Тя настоя, че всеки нов шофьор трябва да има усещане за отговорност за опазване живота и здравето на участниците в движението.  

"Винаги, когато приближаваме кръстовище, трябва да намалим. Има нещо в този случай и отговорите на тези въпроси само момчето може да даде. Ние можем да си говорим, да обсъждаме, но нещо е станало там", изрази мнението си Бондаренко.  

Гледайте целия разговор във видеото.