България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Думите на 2022 г. показват тревожността ни - "война", "инфлация", "избори" и "Украйна"

Доротея Николова и д-р Павлина Върбанова обясниха какво показва изборът на хората

23.01.2023 | 08:11 Редактор: Тодор Петров

Организаторите от образователната платформа "Как се пише" и тази година направиха допитване, за да разберем кои са думите на 2022 година.

"Война" е думата, която събра най-много гласове след широко допитване. Следва я "инфлация". На трето място имаме две думи - "избори" и "Украйна", обяви журналистът и учител по БЕЛ Доротея Николова в студиото на "България сутрин".

Гражданите са предложили 311 думи, за които да гласуваме. От 30-те с най-много гласове журито е отсяло 10 думи. Почти всички от тях носят изключителна тревожност и напрежение, отбеляза Николова.

Езиковедът д-р Павлина Върбанова от платформата "Как се пише" коментира, че няма как да се изненадаме от думата на годината.

"Във финалната анкета включихме 10 думи и всеки желаещ можеше да гласува в сайта за тези предложения. Една от думите, които би трябвало да влезе, е "оръжие". Имаше доста предложения за думата "мир". Доброволци" също се радваше на интерес, тя се оказа на шесто място", посочи Върбанова за Bulgaria ON AIR. 

"Много буквално възприемаме нещата, няма го хумора. Тази година в нашата десетка се включиха "хартиена коалиция" и "мижав интерес". "Мижав интерес" е на седмо място в класацията. Става знак за нашето оттегляне от това да бъдем общност. Апатия. Имаше спор за думата "войнолюбци". "Шарлатани" беше една от 30-те думи", каза още Доротея Николова. 

За миналата година е направен и анализ на най-употребяваните значими думи в медиите. Изследвани са 11,3 млн. статии в около 8 хил. онлайн източници. Най-често срещаните думи са България (близо 12 млн. споменавания), Русия, Украйна, война, Европа, САЩ, политика, министър, цена, дете, помощ, президент, правителство, подкрепа, парламент, партия, енергия, газ, управление и икономика.

Според д-р Върбанова основният извод е, че нашето общество има нужда от своеобразен преговор за миналата година. Хубаво е хората да кажат какво мислят, какво е останало в тяхното съзнание. Хората много се вълнуват от изборите, а те не попадат в 20-ицата на медийния анализ.