Брюксел 1

Събота от 17:00 часа
още

Министър Славов: Критикуваният конституционен механизъм все пак сработи

Надявам се новият министър да не ревизира законопроекта за съдебната власт

06.04.2024 | 17:42 Редактор: Йоана Великова

Адекватни ли се оказаха конституционните промени - този въпрос постави предаването "Брюксел 1" пред министъра на правосъдието в оставка Атанас Славов. 

"Нека отбележа, че през целия дебат, който предшестваше самото приемане на конституционните промени, ПП-ДБ защитавахме тезата, че правителството в оставка трябва да бъде назначавано за служебно правителство, за да се запази най-тясната връзка с парламента, така е в повечето парламентарни републики. Очевидно този модел не беше подкрепен от нашите партньори в изменението на Конституцията и се предложи т.нар. "гръцки модел" с изрично определени в Конституцията позиции и институции, които могат да формират служебното правителство", каза пред Bulgaria ON AIR  министър Славов. 

Той заяви, че въпреки всички проблеми, на които сме свидетели днес, все пак критикуваният конституционен механизъм е сработил.

"Имаме служебен кандидат за министър-председател, той успя в рамките на по-малко от седмица да представи своя проект на кабинет, има критики от различните политически формации, но вероятно това ще е съставът на бъдещото служебно правителство, значи моделът работи. След като работи, защо твърдим, че е противоконституционен този механизъм, той работи", допълни Атанас Славов.

По отношение на отказите на възможните кандидати за служебен премиер, изброени в Конституцията, Славов заяви, че счита, че след като промените вече са в сила и новите органи вече бъдат избрани при новите конституционни условия, на всички бъдещи назначения на тези позиции ще е част от длъжностната характеристика в период на криза да заемат позицията на служебен премиер, това трябва да им бъде вменено като задължение. 

На въпрос за възможен конфликт на интереси след като Димитър Главчев се върне в Сметната палата и трябва да одитира МС или отделни министерства, Славов отговори:

"Има възможност за потенциален конфликт на интереси и частен интерес. В тези случаи той просто трябва да си направи отвод от конкретното производство или процедура, в която се одитира работата на служебното правителство." И напомни, че по гръцкия модел, по който е направен този механизъм, председателите на двете върховни съдилища и председателят на Сметната палата са тези, между които президентът може да избира служебен премиер. 

"Аз продължавам да считам, че другият механизъм - този, в който правителството в оставка да е служебно  правителство беше по-защитимия, по-адекватния, но това е конституционното решение, което имаме пред нас."

На въпрос на Милена Милотинова чия е отговорността за това решение, Славов отговори:

"Очевидно на всички, които са го подкрепили. И макар ПП-ДБ да имахме различно предложение в началото, все пак текстът е приет с подкрепата и на ГЕРБ, и на ДПС, и на ПП-ДБ. Така че отговорността е споделена."

По отношение на номинацията за служебен министър на правосъдието - зам-главният прокурор Мария Павлова, и дали тя ще продължи работата по новия Закон за съдебната власт, който в момента е на обществена дискусия, министърът в оставка каза:

"Госпожа Павлова, новият служебен министър на правосъдието, вече е била в служебен кабинет през 2017 година, след това няколко пъти беше заместник-министър на правосъдието, познава отвътре институцията, и което е важно за всяко служебно правителство, да осигури нормалното функциониране на процесите в една институция. Предстои да видим как ще се позиционира Мария Павлова спрямо законопроектите, които са изготвени от редовното правителство и тук най-важният законодателен проект е новият Закон за съдебната власт. Тя участваше, и прокуратурата участваше в работната група, но трябва да е ясно, че визията на това как да изглежда реформата на правосъдието трябва да се задава на първо място от Конституцията и на второ място от редовните правителства, а не от служебните правителства. От тази гледна точка аз се надявам да не се минава в един режим на ревизия на свършеното до този момент или опит да се пренаписва Закона за съдебната власт в частите за прокуратурата, защото няма да има особена легитимност тази ситуация в рамките на служебен кабинет. Затова - да си продължат работните групи, да си продължават обществените консултации, но без резки движения и без опит да ревизия на работата на упълномощеното от НС с ясна програма правителство до този момент," заяви министърът на правосъдието в оставка.

По отношение на времевия план за приемане на Закона за съдебната власт (ЗСВ), чийто проект в момента е на обществена дискусия, Славов коментира, че определеният от Конституцията времеви план е в 6-месечен срок от приемането на основния закон да се приеме и ЗСВ, затова в рамките на два месеца те са разработили изцяло новия закон, който в момента е на обществено обсъждане. "И трябваше втората половина на април да бъде гласуван в МС и да бъде внесен в НС, за да може в рамките на 2 месеца - до края на юни да бъде приет.  Сега очевидно преминаването в предизборна ситуация и предизборната кампания ще осуетят този план," заяви министърът в оставка.

"Аз не мисля, че при липсата на ясно мнозинство вече в парламента е редно да се приема закон за съдебната власт, защото при липса на ясно мнозинство рискуваме да се постигнат компромисни текстове, редакции, които не отговарят на амбицията за сериозна реформа, а този законопроект е амбициозен. В него има поне няколко посоки на предложения, които за първи път са в нашето законодателство. На първо място те са свързани с гаранциите на независимостта на новите членове на Висшия съдебен съвет и на Прокурорския съвет, избирани от парламентарната квота. По няколко посоки върви тази независимост, защото е формулирана на конституционно ниво и защото има изисквания минимум пет години тези кандидати да не са били в ръководството на политическа партия, да не са били на политическа позиция. Кандидатите трябва да бъдат предлагани не само от народни представители, а и от представители на Висшия адвокатски съвет, трите най-добри висши училища, изучаващи специалност "Право", и граждански организации, специализирани в сферата на правосъдието и съдебната реформа. Така че да имаме една обществена квота, а  не просто парламентарна квота във Висшия съдебен съвет и в Прокурорския съвет", обясни министър Славов.

Гледайте целия разговор във видеото.

Одобрявате ли служебното правителство на Димитър Главчев?

Не, не одобрявам предложените имена.
53%
Одобрявам, кабинетът е експертен.
30%
Има приемственост, тъй като остават министри от предишното редовно управление.
17%
Общо 1403 гласа


1
1 rate up comment rate down comment 0
май муни
преди 3 седмици
Понеже партиите-ОПГ се страхуват, че служебните правителства на Президента ще се окажат предпочитани от народа и той може да замечтае за Президентска Република, те измислиха тези нелепи промени в Конституцията! А при Президентска Република партиите и техните вождове няма да могат да разпределят и крадат обществените финанси! Сигнализирай за неуместен коментар