Брюксел 1

Събота от 17:00 часа
още

Руслан Стефанов, ЦИД: Технически рафинерията много бързо би могла да мине на неруски петрол

“Лукойл“ може да докара алтернативен нефт

20.11.2023 | 15:00 Редактор: Таня Харизанова

В предаването "Брюксел 1" гостува Руслан Стефанов от Центъра за изследване на демокрацията.

Той коментира темата за дерогацията и ако отпадне тя, ще се повишат ли цените на горивата за крайните потребители.

“Технически рафинерията много бързо би могло да мине на неруски петрол. Има модели, които показват колко танкера могат да минат на денощие през Босфора, какви са необходимите количества, в какво време за рафинерията, съответно колко е необходимо за вътрешния пазар, колко резерв имаме и така нататък. И съответно се знае, че "Лукойл" е една от най-големите международни компании, които могат да направят това усилие, разбира се, да докарат алтернативен нефт. Всъщност, увеличението на цените, ако рафинерията доставя петрол различен от руския, би било в рамките на един - два долара на барел. Тоест нищо драматично”, коментира Руслан Стефанов даде подробности.

"Ние даваме дерогация за руски нефт. Какво означава това на практика? Това означава допълнителен приход за хазната на Кремъл. Защо? Защото Русия има износни мита. Това означава, че всеки барел, който бургаската рафинерия внася от Русия, автоматично на всеки лев, който ние плащаме за този нефт от тридесет стотинки отиват директно в бюджета на Москва, без значение оттам насетне на какви цени се трупат. Ние сме наложили като част от Европейския съюз така наречения таван на руските петролни продукти, над който таван не би трябвало да бъдат застраховани, тоест не би трябвало рафинерията да ги получава, ако спазва законодателството на Европейския съюз. Това означава, че би трябвало рафинерията да получава тази суровина - руски петрол, на шестдесет долара, дори когато тя беше деветдесет или осемдесет на международните пазари. Това означава едни тридесет процента разлика. Тоест, ако тя продава на пазарни цени, както продава, ако махнем данъците и таксите, т.е. махнем акциза и ДДС, на практика българският бензин и дизел, които се продават по бензиностаците, не се различават драматично от това, което се продава в другите съседни страни". 

Целия разговор гледайте във видеото!