fallback

Край на автомобилите с вътрешно горене

Брюксел дава срок до 2035 г. Коментар на Андрей Новаков и Петър Витанов

13.06.2022 | 17:30 Автор: Таня Харизанова

Край на автомобилите с вътрешно горене след 2035 г. в ЕС. Позицията на евродепутата от С&Д Петър Витанов в предаването „Брюксел 1“:

„Аз гласувах „за“. Пак по съвест и смятам, че за България е добре. Поради три вида причини е добре. Първо екологичната- имам две деца, които живеят в най-мръсната столица на ЕС. Средно живеем две години по-малко от средноевропейците заради мръсния въздух. Това ще намали емисиите.

Второ, българският бизнес няма да пострада. Парадоксално е, че аз, който съм представител на лява партия, говоря за българския бизнес, само че ние, за разлика от румънци, унгарци, чехи, словаци, французи, италианци, германци, не произвеждаме автомобили. Това няма да засегне българския бизнес, напротив. По данни на автомобилния клъстър това може да означава до 50 хиляди нови работни места.

Много български компании произвеждат различни компоненти, включително софтуер. Включително и български компании, които произвеждат електроавтомобили. Една отваря врати сега след първа копка след един месец, има производство в Русе на лекотоварни автомобили, електрически лекотоварни. Тоест, по данни на самия бизнес, на самата индустрия, те са за електрификация, защото това ще доведе до 50 хиляди нови устойчиви работни места.

И трето, от гледна точка на достъпност, колкото по-бързо мине това електрифициране, толкова по- бързо ще се създаде пазар за него. Толкова по- масово ще стане, толкова по- бързо ще поевтинеят тези коли, толкова по- бързо ще се създаде пазар за втора ръка автомобили, толкова по- бързо то ще стане достъпно за масовия българин. Така че всички тези причини ме карат да гласувам „за“ и то убедено“, категоричен е евродепутатът Петър Витанов.

Евродепутатът от ЕНП Андрей Новаков е на друго мнение.

„Първо, в момента в България работят повече от сто хиляди души в предприятия, които произвеждат компоненти за бензинови и дизелови автомобили. Ние приемаме едно бъдещо несигурно твърдение зад свършен факт, може да поевтинеят, може и да не поевтинеят. Аз вярвам в пазара, тогава, когато електроавтомобилите станат достатъчно добри, по-добри от конвенционалните, хората сами ще започнат да ги купуват. Аз не мисля, че Европейският съюз трябва да налага забрани и да казва на хората, как трябва си харчат парите. Аз вярвам, че те могат да го направят и да вземат решение по-добре от нас, в тази пленарна зала.

Никога никоя институция и никой парламент не е гласувал за забрана на парните двигатели. Хората са спрели да ги произвеждат и купуват, защото са намерили нещо по-добро. Индустрията не е влюбена в бензина и дизела, ползва го, защото върши работа и към момента е най- доброто, с което разполага. И ако приемем, че при колите има някаква алтернатива в момента, доста по-скъпа, доста по-неясна, която заменя зависимостта от руски петрол със зависимост от китайски батерии, то при камионите не съществува вариант. 40-тонни камиони да минат на електричество. И забележете какво е предложението на Европейската комисия, което е направено преди войната, то е за забрана на производство на автомобили, но не и на внос.

Това означава, че всички хора, които са избрали по друга причина да карат дизел или бензин, ще трябва да внасят от Китай или от Америка. Субсидираме чуждо производство, аз не мисля, че е работа на институциите да се месят в такава степен. Ограничаването на избора на хората да насърчим електропроизводство, да субсидираме покупка на електромобили- да. Да подпомогнем хората да направят избор-да, но да ги ограничаваме до такава степен, аз мисля, че тогава, когато е без алтернатива и конкуренция един продукт, той ще е по- скъп, защото е монопол. Винаги историята показва това, аз мисля, че беше лошо решение и се гордея, че гласувах срещу него“, подчерта своите аргументи евродепутатът Андрей Новаков.

Целия разговор гледайте във видеото.

 

fallback
Още от Брюксел 1
fallback