Разочарование и страх в бизнеса след британския вот

Големите компании са шокирани от Brexit, предупреждават за глобална рецесия

24.06.2016 | 16:52 Редактор: Тодор Петров
Разочарование и страх в бизнеса след британския вот

Шокирани мениджъри от Мумбай до Денвър се събудиха в петък, изправяйки се пред трудни решения в отговор на британския вот за излизане от Европейския съюз, коментира "Ройтерс", цитиран от Investor.bg.

В самата Великобритания най-различни бизнеси – от инженерната група Rolls-Royce и фармацевтичния гигант AstraZeneca до строителни предприемачи и производители на шотландско уиски, се приготвиха за разриви в краткосрочен и дългосрочен план, след като паундът се срина до най-ниското си ниво от 1985 г.

Големите бизнеси – с малки изключения, силно подкрепят оставане в най-големия търговски блок в света, основно заради лесния достъп до 500 млн. европейски потребители.

„Седмиците и месеците напред ще бъдат изнервящи за лидерите в бизнеса“, казва Саймън Уолкър, генерален директор на британското бизнес лоби Institute of Directors, в петък.

Най-големият британски производител на автомобили – Jaguar Land Rover, прогнозира, че годишната му печалба може да се свие с 1 млрд. паунда до 2020 г., ако Великобритания се завърне към правилата на Световната търговска организация (СТО) при търговията си с Европа.

Акциите на собственика на компанията – индийската Tata Motors, се сринаха с над 10%.

Производителите на шотландско уиски, които изнасят около 90% от производството си, подчертават важността на ЕС, който поема една трета от износа. Отпадането на членството в евросъюза обаче ги изкарва и от преговори с бързоразрастващи се пазари като Индия, където има 150% мито върху вносните алкохолни напитки.

Някои инвеститори предупредиха за предстояща британска, или дори глобална рецесия, след като паундът се срина, удряйки най-ниското си ниво от 1985 г., а фючърсите върху FTSE спаднаха с 8%.

Президентът на японската Nippon Steel & Sumitomo Metal – втория най-голям производител на стомана в света, заяви, че вотът е изключително разочароващ. „Силно разтревожени сме за отрицателното влияние, което това ще има не само върху Великобритания и ЕС, но и върху глобалната икономика“, каза Косей Шиндо.

Мартин Сорел, шефът на най-голямата рекламна агенция в света WPP, също казва: „Това решение ще създаде невероятна несигурност, която ще забави икономическата активност и взимането на решения“.