България сутрин в събота и неделя

Начален часВсеки уикенд от 09:30 до 10:30 часа
още

"Аз, Елемаг" - възраждането на българския комикс мит

"По семейна традиция тази работа дойде при мен", сподели Теодор Манолов

12.04.2025 • 10:34 Редактор:
Сподели във Facebook Изпрати в Mesanger Изпрати в Mesanger

Теодор Манолов е човекът, който стои зад първия български роман-енциклопедия – "Аз, Елемаг", вдъхновен от един култов комикс от 80-те години.

Този проект не е просто книга или илюстровано издание – той е истинска кауза, която връща към живот една българска културна традиция, започната от неговия баща - един от основателите на първото списание за комикси у нас – "Дъга".

Манолов още от дете е потопен в света на комиксите, благодарение на работата на баща си, създал популярния герой Елемаг – име, за което мнозина от по-възрастните поколения си спомнят с носталгия. С годините Теодор поема щафетата и развива семейната традиция, създавайки своеобразна съвременна възстановка на култа към родните комикси, съчетана с дълбока историческа автентичност.

"По семейна традиция работата дойде при мен, което е голям прецедент за България. Например, Star Wars е от 70-те години и франчайзът продължава и до днес с анимации, комикси и други формати. Ние все още сме стигнали само до романи и комикси. За киното все още водим сериозна борба. Но всъщност, тази поредица се оказва един от най-старите проекти, правени у нас. Започната е около 1980 година, може би", разказа Манолов в съботното издание на "България сутрин".

Макар комиксите често да се възприемат като детска литература, Манолов подчертава, че неговите творби са насочени към по-зряла аудитория. Те разглеждат древни епохи, култури и събития, които изискват по-задълбочен прочит и историческа точност. Преди да бъде създаден визуалният език на комикса, авторът пише цял роман – богато изграден, пълен с автентични детайли от съответната епоха.

"Първо трябва да напишеш цялата история като роман, за да я имаш с всичките ѝ подробности: от епохата, от облеклото, от бита, от събитията. Стремя се всичко, което мога, да бъде исторически абсолютно точно. А това, което вече го няма — него си го измислям. И като напишеш тази история, това си е един цял роман. Оттам нататък започваш да махаш всички по-неатрактивни детайли, за да можеш да синтезираш историята и да я направиш на картинки, с не чак толкова много текст. Изключително трудна работа", сподели Манолов.

Той е както сценарист, така и художник на своите комикси – решение, което го предпазва от разминавания в художествените интерпретации и дава възможност да изгради цялостна авторска визия. Именно неговият личен стил – различен от масовите тенденции, се оказва неговото най-силно оръжие, особено в епохата на изкуствения интелект.

Въпреки силната си страст към жанра, Манолов признава, че не всяка история може да бъде пренесена в комикс формат. Например, творчеството на Георги Господинов с неговия фрагментарен и съзерцателен стил трудно би се адаптирало в динамичния свят на рисуваното изкуство.

Гледайте целия разговор във видеото.


  • Последни
  • Четени
България сутрин в събота и неделя виж всички Виж всички
Четени виж всички Виж всички
Последни новини виж всички Виж всички