Двойно по-бързо пътуваме от Благоевград до София по АМ "Струма"

Съфинансирането е от Оперативни програми "Транспорт" 2007-2013 и "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020

24.05.2023 | 07:45 Редактор: Петя Кръстева

Магистрала "Струма" е сърцето на Благоевград, що се отнася до пътища. Вече 103 километра от нея са напълно готови и построени с европейско съфинансиране по Оперативни програми "Транспорт" 2007-2013 и "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 година.

А това за региона означава инвестиции, развитие на населените места и на селския туризъм, както и лесно и безопасно придвижване. Това неминуемо води до положителна миграция най-вече към Благоевград. 

Благоевград, разположен в долината на река Струма, в закътана котловина между планината Влахина от запад и югозападните склонове на Рила, и в непосредствена близост до Пирин планина, е сред най-предпочитаните за местоживеене градове от софиянци.

Данните на Националния статистически институт сочат, че за 2021 година от преселващите се в страната 4 971 души са избрали област Благоевград за свой нов дом. Областите с най-големи относителни дялове в миграционния поток към област Благоевград са София с близо 21% и Кюстендил с малко на пет на сто. А за да изберат областния град и малките населени места в региона важна роля играе магистрала "Струма".

"През програмен период 2014-2020 инвестициите в област Благоевград са 3 пъти повече, отколкото през предишния период 2007-2013 г.", коментира управителят на Областен информационен център - Благоевград Бисер Младенов. 

Времето за пътуване между столицата и града се намалява наполовина, благодарение на новия и безопасен път.

"Преди отнемаше средно час и половина. Сега с магистралата пътуването стана 45-50 минути", допълни Младенов. 

Семейството на Росица Календерска - майка на три деца и директор "Фармакологична бдителност и безопасност" в американска компания, също избира Благоевград за свой дом.

Те взимат решението след пандемията от Ковид-19-, а бързият достъп до столицата играе ключова роля.

"Отглеждането на деца в един малък град поне за мен е много по-лесно. Тук разстоянията са пешеходни, няма го стреса от шофирането, аз 10г. бях шофьор на големия си син - казах си "Стига". Факт е, че здравеопазването в Благоевград не е на добро ниво и магистралата до София и медицинският персонал там също са фактор да сме близо до столицата", изтъкна тя.

Според кмета на града Илко Стоянов магистралата играе важна роля.

"Говорим за време, което се пести, и за удобство за хората, които пътуват. Отваря възможности за самия град да бъде посещаван, отваря възможности за двата индустриални парка, които подготвяме", подчерта той. 

Освен Благоевград, магистралата облагодетелства бизнеса и пътуващите за Гърция. Най-проблемният участък - този през Кресненското дефиле, тепърва ще се проектира и строи.

"Това е маршрутът до Гърция. Говорим и за "коридори на солидарността" и това е една от важните точки на достъп за движение на големи камиони. Сега те не могат да минават лесно през Кресненското дефиле и транспортът не може да достига Гърция и в частност Солун, който е важна част от голямата и обща транспортна система в Европа. Трябва да намерим начин това да се случи. А там, където има воля, има и начин", смята началникът на отдел за България, Унгария и Словения в генерална дирекция "Регионална и селищна политика" на Европейската комисия Агнес Монфре.

До края на тази година се планира да бъде отворен и тунел „Железница“ край Благоевград – най-дългият и модерен тунел строен досега у нас. При издигането му са използвани специални системи за сигурност, внедрена е интелигентна система за управление на трафика. За първи път на такъв инфраструктурен обект е изградена хеликоптерна площадка, която гарантира достъп на медицински екипи. По цялата магистрала "Струма" към момента има осем места за почивка, паркинги за тежкотоварните камиони, както и зони за отдих.

Вижте повече в репортажа.


10
1 rate up comment rate down comment 1
емигрант бг
преди 9 месеца
България която казват че е много свободна.НО МАГИСТРАЛА СЕ СТРОЙ ДА СВЪРЖАТ ГЪРЦИЯ КЪМ ЕС,ЗА ЕС БЪЛГАРИЯ Е САМО СОФИЯ И ВРЪЗКА С ГЪРЦИЯ.ДРУГАТА ЧАСТ НЕ Е БЪЛГАРИЯ,СЕВЕРНА БЪЛГАРИЯ ТРЯБВА ДА СИ ТЪРСИ ДРУГ ЧОРБАДЖИЯ.ХОРА СЪБУДЕТЕ СЕ, ЗАЩО СТЕ ПОКОРНА РАЯ. Сигнализирай за неуместен коментар
9
0 rate up comment rate down comment 1
abv
преди 9 месеца
Всичко се прави заради софиянци.за да пътуват бързо до Банско и Гърция.В същото време Пловдив е с околовръстно с по една лента в посока.Пътя от Пловдив за Гърция и Пампорово е също с по една лента в посока.Да пътя е в планински терен и ще е трудно за магистрала, но може да се помисли за двулентов.Регион Благоевград се развива, а регион Смолян бавно и мъчително умира. Факт.Къде е държавата? Сигнализирай за неуместен коментар
8
1 rate up comment rate down comment 1
Альоша Боянов
преди 9 месеца
7
0 rate up comment rate down comment 0
Марио
преди 9 месеца
Ще има двойно повече катастрофи Сигнализирай за неуместен коментар
6
6 rate up comment rate down comment 1
анонимен
преди 9 месеца
Нищо не е направено, няма и да се направи.Първите километри от София на юг не са магистрала, има обратен вираж, събира се вода в средата, идеално за аквапланинг точно в лявата лента. Завоите не са съобразени за повече от 110- 120 км в час. Няма аварийна лента. Има изходи от кариери директно на пътя. Няма читава ограда, няма светлоотразителна маркировка на мантинелите, има объркваща отбивка, станала причина за пожара и катастрофата на македонския автобус. Да изброявам ли още? Пътят през Владая. ... Сигнализирай за неуместен коментар
5
3 rate up comment rate down comment 1
Струма
преди 9 месеца
Ама и петорно по скъпо плащаме !! Сигнализирай за неуместен коментар
4
2 rate up comment rate down comment 0
Мнение
преди 9 месеца
А ако оправят и пътя през владая цена нема да има. Сигнализирай за неуместен коментар
3
5 rate up comment rate down comment 0
Аз
преди 9 месеца
Турските и комунистически интереси пречат всячески да има магистрала от София до Солун! Сигнализирай за неуместен коментар
2
6 rate up comment rate down comment 2
Календерска сипе от
преди 9 месеца
Тая Календерска какво се прави на софиянка, родата им е от Благоевград и региона. Да не се прави на много оборотна. Сигнализирай за неуместен коментар
1
13 rate up comment rate down comment 0
Кирил Кирилов
преди 10 месеца
Паркинг без тоалетна, без осветление и това ако е паркинг, браво за постижението Сигнализирай за неуместен коментар