Комисията за финансов надзор с крачка назад за системата "бонус-малус". Обмисля се вариант да бъде прецизиран най-спорният момент - натрупването на оскъпяващи застраховката "Гражданска отговорност" точки върху автомобила.
Това съобщи Карина Караиванова - председател на комисията, която днес се събра за поредното обществено обсъждане на спорната система. Вариантът е за всеки автомобил да има краен списък с водачи, които могат да го управляват. Така на всеки от тях ще се трупат бонус и малус точки, които ще формират цената на застраховката.
За да проработи облекчената система преди това се променят Кодексът на застраховането и Законът за движение по пътищата. Вероятно ще се увеличи и минималната скорост, за превишението на която се трупат малус точки. Сега тя е 10 км/ч, ще се предложи да е поне 20 километра в час.
Беше потвърдено, че след въвеждането на "бонус-малус" 88% от собствениците на коли ще плащат по-малко за "Гражданска отговорност". През всяка от първите две години, през които няма събрани малус точки от сериозни нарушения на пътните правила, ще се плаща с 10% по-малко от сегашната цена.
Според Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи въвеждането на "Бонус-малус" ще предават негативите от лошото каране на един водач на друг, който може да е изряден, но ако купи колата на нарушителя, ще трябва да плаща за неговите прегрешения. Тодоров нарече този подход: "Заразно зло".
Според КФН над 3 милиона автомобила са регистрирани в България, а през 2017 година с тези превозни средства са регистрирани над 1 300 000 нарушения.