Авариралият кораб "Кайрос" (Kairos) остава на около километър от брега край Ахтопол в Черно море вече пети ден, откакто е заседнал.
Според българските власти, корабът е пристигнал чрез буксир от турски води и е бил изоставен на около шест морски мили от брега, след което сам дрейфира до българската териториална вода.
Чрез вертолет "Пантер" (Panther) успешно бяха доставени провизии от храна, вода, лекарства и комуникационни средства до борда на кораба.
На плавателния съд бе извършена и проверка от българските гранични власти. На борда се намираха седем мъже от Китай и по един моряк от Индонезия, Мианмар и Виетнам. Трима от тях бяха в лошо здравословно състояние и бяха незабавно евакуирани.
Евакуации и помощ на екипажа
От екипажа на танкера - общо десет човека - вече бяха евакуирани седем. В понеделник сутринта четирима моряци бяха извозени със вертолет "Пантер".
В неделя бяха евакуирани други трима - след доставка на храна, вода и генератор на борда.
Тримата, останали на кораба по желание на собственика, продължават да получават доставки (вода, храна, комуникационни средства), а състоянието им е описано като "удовлетворително" от българските власти.
Не се съобщава за сериозни наранявания сред евакуираните. Те са настанени в хотел, след извършени медицински прегледи.
Произход на танкера и обстоятелства около авариралото плаване
Kairos се смята за част от т.нар. "сенчеста флота", използвана за незаконен транзит на нефт при санкции срещу Русия.
На 28 ноември кораба е бил ударен от безпилотни морски плавателни средства (дронове) близо до Босфора, при което е избухнал пожар.
След това е бил взет на буксир от турски кораб, но буксировката е била прекратена - и именно тогава съдовете на българските власти регистрират, че танкерът е в дрейф и не реагира на радиоповиквания.
На борда не е имало нефтов товар в момента на инцидента, което значително намалява риска от замърсяване.
Българското правителство, чрез Министерство на външните работи, поиска обяснения от посланика на Турция - защо танкерът е влязъл в български териториални води и кой е отговорен за буксировката и за изоставянето му.
Представители на турска страна заявяват, че буксировката е била извършена от частна компания, без предварително информиране на държавата, и че властите в Анкара разследват случая.
Оценка на риска и бъдещи действия
Въпреки че засега няма открити признаци на замърсяване, районът се следи интензивно - взимат се проби от морската вода между Ахтопол и Резово.
Обсъжда се възможност корабът да бъде буксиран до безопасен залив - като фаворит за това е залива на Бургас. Решението остава в ръцете на собственика на танкера.
Властите напомнят, че всички разходи по евакуацията, буксирането и евентуалното изтегляне са за сметка на собственика на кораба.
Снимка: БГНЕС
Такситата вдигат цените след Нова година
ПСС: В планините е ясно, тихо и слънчево
Хампарцумян: Сегашният кабинет няма да изкара пълен мандат
Проф. Кантарджиев: Сега е моментът да вземаме повече витамини
Еозинофилен бронхит – подценена причина за хронична кашлица
Синдром на Хайде – триада от аортна стеноза, гастроинтестинално кървене и придобит фон Вилебранд синдром
Лекарствено индуцирана хиперкалиемия – кои медикаменти я предизвикват и защо?
Холтерите като устройства за дистанционен мониторинг
Arianespace ще изстреля два спътника за европейската навигационна система Galileo
Кога ще се случи следващото лунно затъмнение
Метеорният поток Геминиди ще достигне своя връх в нощта на 14 декември
Единствена по рода си: В Индонезия се роди бебе от вида гигантска панда
Два района във Варна остават без вода днес
Хороскоп за 10 декември 2025
Задържаха двама варненци, незаконно проникнали в автомобил
Мачовете по ТВ днес (9 декември)
Спипаха варненец с 2,3 промила зад волана по обяд
Ръстът на британските продажби на дребно се е забавил през ноември
ЕЦБ поднови искането си към Италия да преразгледа плана за златните резерви
САЩ ще разрешат износа на чиповете Н200 на Nvidia за Китай
Страховете от свръхпредлагане тласкат цената на петрола надолу*