Шофьорска книжка ще може да се получава на 17 години, но с изпитателен срок две години. Това са част от промените, които ще важат в Европейския съюз.
Те обаче ще се прилагат след най-малко три години. България ще забави въвеждането на шофьорски книжки за 17-годишни, обясни транспортният министър, а автоинструктори смятат, че промените няма да доведат до по-малко жертви на пътя.
18-годишният Мариян Василев от Хасково кара шофьорски курс от три месеца. Момчето чака с нетърпение да може сам да шофира законно кола.
Голяма част от приятелите и съучениците на Мариян вече имат шофьорски книжки. Според момчето те са отговорни и внимателни на пътя.
"Не познавам хора, които да карат пили и дрогирани. Моите приятели карат в ограниченията", каза той.
ЕП одобри мащабна реформа на правилата за шофьорските книжки
Тя предвижда цифрови свидетелства за правоуправление и взаимно признаване на наказанията между държавите членки. Така шофирането в нетрезво състояние или с висока скорост, ще водят до забрана за управление в целия Европейски съюз.
Според инструктора Валентин Пашов това няма да попречи на войната по пътищата в България.
"Първо трябва да уважаваме законите, иначе нищо няма да излезе. Възпитанието на младото поколение трябва да започне от ранна детска възраст", на мнение е председателят на НАИС - Хасково Валентин Пашов.
Две години с придружител ще карат младите шофьори
Младите водачи ще могат да вземат книжка преди да са навършили 18 години. Начинаещите шофьори ще трябва да карат с опитен придружител поне две години.
"В някои западни държави тази практика е вкарана, добре е това, но ние имаме редица въпроси, ако малолетният направи нарушение, кой ще носи отговорност", коментира Валентин Пашов.
Има рискове
Според министъра на транспорта Гроздан Караджов въвеждането на възрастта 17 години е най-чувствителният въпрос в директивата.
"Не сме против, но сме "въздържали се" и може би въвеждането ще стане най-късно и отложено, доколкото ни позволява европейският договор, под който сме се ангажирали", обясни Караджов.
С цел справяне с недостига на шофьори в транспортния сектор минималната възраст за водачи на камиони се намалява от 21 на 18 години, а за автобуси - от 24 на 21 години.
Отпадна първоначалната идея за въвеждане на медицински прегледи за по-възрастни шофьори.
Вижте повече в репортажа.
Бихте ли се чувствали по-сигурни с повече охрана и металдетектори в моловете?
Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
Големият проблем на 2025 година е увеличеният капитал на Българската банка за развитие
Хранителен режим при Хашимото
Стартират нови национални програми за скрининг на колоректален и цервикален рак
Защо корейското кимчи е полезно за имунната система?
Инфекция с Campylobacter при деца – как да я разпознаем?
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив с САЩ
Кадър на деня за 6 декември
Облигациите не защитават от AI балон
В Испания и Италия банките стимулират дългоочакваното възстановяване на акциите