Транспортният министър каза кога 17-годишни ще получават шофьорски книжки

Според автоинструктори жертвите на пътя няма да намалеят с тази промяна

22.10.2025 • 18:26 Редактор:
Сподели във Facebook Изпрати в Mesanger Изпрати в Mesanger

Шофьорска книжка ще може да се получава на 17 години, но с изпитателен срок две години. Това са част от промените, които ще важат в Европейския съюз.

Те обаче ще се прилагат след най-малко три години. България ще забави въвеждането на шофьорски книжки за 17-годишни, обясни транспортният министър, а автоинструктори смятат, че промените няма да доведат до по-малко жертви на пътя.

18-годишният Мариян Василев от Хасково кара шофьорски курс от три месеца. Момчето чака с нетърпение да може сам да шофира законно кола.

Голяма част от приятелите и съучениците на Мариян вече имат шофьорски книжки. Според момчето те са отговорни и внимателни на пътя.

"Не познавам хора, които да карат пили и дрогирани. Моите приятели карат в ограниченията", каза той.

ЕП одобри мащабна реформа на правилата за шофьорските книжки

Тя предвижда цифрови свидетелства за правоуправление и взаимно признаване на наказанията между държавите членки. Така шофирането в нетрезво състояние или с висока скорост, ще водят до забрана за управление в целия Европейски съюз.

Според инструктора Валентин Пашов това няма да попречи на войната по пътищата в България.

"Първо трябва да уважаваме законите, иначе нищо няма да излезе. Възпитанието на младото поколение трябва да започне от ранна детска възраст", на мнение е председателят на НАИС - Хасково Валентин Пашов.

Две години с придружител ще карат младите шофьори

Младите водачи ще могат да вземат книжка преди да са навършили 18 години. Начинаещите шофьори ще трябва да карат с опитен придружител поне две години.

"В някои западни държави тази практика е вкарана, добре е това, но ние имаме редица въпроси, ако малолетният направи нарушение, кой ще носи отговорност", коментира Валентин Пашов.

Има рискове

Според министъра на транспорта Гроздан Караджов въвеждането на възрастта 17 години е най-чувствителният въпрос в директивата.

"Не сме против, но сме "въздържали се" и може би въвеждането ще стане най-късно и отложено, доколкото ни позволява европейският договор, под който сме се ангажирали", обясни Караджов.

С цел справяне с недостига на шофьори в транспортния сектор минималната възраст за водачи на камиони се намалява от 21 на 18 години, а за автобуси - от 24 на 21 години.

Отпадна първоначалната идея за въвеждане на медицински прегледи за по-възрастни шофьори.

Вижте повече в репортажа.

Бихте ли се чувствали по-сигурни с повече охрана и металдетектори в моловете?

Да! Тези и други мерки биха гарантирали сигурността на посетителите.
52%
Не. Хладно оръжие може да се закупи от самия мол, а охраната едва ли би реагирала навреме.
32%
Не посещавам молове и не ме интересува.
14%
Не мога да преценя.
2%
Общо 1274 гласа

Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)


  • Последни
  • Четени
България виж всички Виж всички
Четени виж всички Виж всички
Последни новини виж всички Виж всички