ЕП прие: Дигитални шофьорски книжки и общи санкции за шофьорите в ЕС

Тази реформа е част от пакета на Европейския съюз за повишаване на пътната безопасност

21.10.2025 • 21:36 Редактор:
Сподели във Facebook Изпрати в Mesanger Изпрати в Mesanger
ЕП прие: Дигитални шофьорски книжки и общи санкции за шофьорите в ЕС
ЕП прие: Дигитални шофьорски книжки и общи санкции за шофьорите в ЕС

Европейският парламент одобри обширна реформа на правилата за издаване на шофьорски книжки и прилагането на трансграничните санкции. Според новите разпоредби се предвижда въвеждането на цифрови свидетелства за правоуправление и взаимно признаване на наказанията между държавите членки на Европейския съюз, съобщава агенция ДПА.

Съгласно приетите промени, които бяха договорени предварително между Европейския парламент и Съвета на Европейския съюз, до 2030 година всички водачи ще имат възможност да използват електронна шофьорска книжка, която може да се зарежда и използва на мобилно устройство.

Новите правила предвиждат тежките нарушения на пътя, като шофиране в нетрезво състояние или значително превишаване на скоростта, да водят до забрана за управление на моторни превозни средства в целия Европейски съюз, а не само в държавата, където е извършено нарушението.

Какво включва реформата

Реформата включва и разширяване на режима за управление с придружител, който позволява на младите шофьори да започнат да карат по-рано, ако са придружавани от опитен водач. С цел справяне с недостига на шофьори в транспортния сектор, минималната възраст за водачи на камиони се намалява от двадесет и еднa на осемнадесет години, а за автобуси - от 24 на 21 година.

След допълнително обучение водачите ще имат право да управляват и превозни средства с маса до 4,25 тона. Предвидено е за по-възрастните шофьори да не се изискват задължителни медицински прегледи, както първоначално бе обсъждано, информира БТА.

Ултиматум за въвеждането

Държавите членки разполагат с три години, за да въведат реформата в националното си законодателство, след което ще следва едногодишен преходен период.

Тази реформа е част от пакета на Европейския съюз за повишаване на пътната безопасност, чиято основна цел е значително намаляване на смъртните случаи по европейските пътища до края на настоящото десетилетие.

Снимка: БГНЕС


  • Последни
  • Четени
Четени виж всички Виж всички
Последни новини виж всички Виж всички