На 20 февруари 2024 г. ще бъде пуснато движението през тунел "Железница" на АМ „Струма“. Съоръжението е с дължина около 2 км и е най-дългият пътен тунел, изграждан досега у нас. Заедно с отсечките преди и след него в експлоатация се въвеждат 5 км автомагистрален път.
Тунелът е с две отделни тръби за движение. Дължината на всяка е около 2 км. Съоръжението е с всички системи за безопасност, енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа и т. н. Между тръбите има четири напречни връзки за пешеходци и още две за автомобили, по които ще могат да минават линейки, пожарни и други специализирани машини. В случай на пътен инцидент или затваряне на една от тръбите те ще се използват за безопасно извеждане на пътниците. Изграден е и обслужващ път при южния портал на тунела откъм Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, подпорна стена и др.
Тунелът е изграден по нов австрийски метод. На денонощие са прокопавани около метър и половина във всяка тръба и веднага след това е изграждана първичната облицовка на съоръжението с крепежни елементи, пръскан бетон и анкери. При строителството му са вградени и четири икони на Св. „Иван Рилски“, каквито са традициите в тунелното строителство. Изображенията на светеца са поставени в началото и в края на двете тръби на съоръжението. В момента светите изображения не са видими, тъй като са покрити при изграждането на вторичната облицовка на съоръжението. Поверието при вграждането на иконите е, че те пазят работниците при строителството на обекта, а след това и всички пътуващи.
АМ „Струма“ е първият инфраструктурен обект, на който е изградена хеликоптерна площадка. Тя е на около 410 м от южния портал на тунела, пътувайки от Благоевград към Кулата и на 40 м от път І-1 (Е-79). До съоръжението ще може да се достигне както от първокласния път, отбивайки при разклона за с. Железница, така и от новия участък от автомагистралата. Площадката е с асфалтобетон и размери 40 м на 40 м. Разположена е на 315 метра надморска височина и при определянето на точното ѝ местоположение е съобразена и скоростта на вятъра в района – т. нар. в метеорологията „роза на ветровете“. Съоръжението е с видеонаблюдение и всички необходими системи за сигурност и комуникация, пожароизвестяване и т. н., които са част от системите за безопасност на тунел „Железница“. На хеликоптерната площадка ще могат да излитат и кацат медицински вертолети до 3,750 тона.
Снимка: БГНЕС
41-годишната Линдзи Вон сензационно спечели тренировката в първото спускане за сезона
Срещу Тимур Миндич бил извършен опит за покушение в Израел
Исландия е петата страна, която бойкотира „Евровизия“
Костадинов: Правителството си отива, страхът се вижда в погледа им
Образна диагностика при ранно нарушено кръвоснабдяване на тънкото черво
Синдром на канала на Гийон – увреда на улнарния нерв в областта на китката
Нарушения на дишането по време на сън
Спорно предложение: Центърът за контрол на заболяванията в САЩ препоръчва преразглеждане на първата доза хепатит B при новородени
Oпределихa кои астероиди са подходящи за добив на ресурси в Космоса
В Южна Корея разработиха ефективна система за пречистване на въздуха
Космически чудовища: James Webb откри доказателства за гигантски звезди
НАСА загуби връзка с мисията Mars MAVEN
Без ток във Варна на 11 декември 2025
Отбелязваме Световния ден на планините
Времето във Варна на 11 декември 2025
Честваме паметта на преподобния Даниил Стълпник
Манчестър Сити спечели гостуването си на Реал Мадрид
Европейски регулатори са претърсили централата на Temu в Дъблин
САЩ започват приема на заявления за „Златна карта“ в опит да привлекат богатите чужденци
Масирана атака с дронове в Русия, BlackRock ще участва във възстановяването на Украйна
Защо частните банки отново купуват недвижими имоти