Министър Цоков: Ножицата между отличните ученици и тези с ниски резултати се отваря

МОН ще се наблегне на практиките, добра практика е и дигиталната раница

18.11.2023 | 14:09 Редактор: Елеонора Танева

Министерството на образованието и науката отчете свършеното през изминалия програмен период на конференция в Пловдив. Министър Галин Цоков сравни българското образование с ножица, която все повече се разтваря и подчерта, че предстои много работа защото има ученици с много високи постижения, но и такива с ниски резултати. Над 330 000 ученици са подкрепени по проектите на Министерството на образованието за равен достъп до образование и формиране на умения.

От МОН подчертаха, че в следващия програмен период ще се наблегне на практиките, които вече утвърдено работят. 

"Тук спадат една група проекти, които от една страна са насочени към това да се осигури равен достъп до образование и от друга страна - проекти, свързани с развитие на умения - както професионални, така и меки умения по посока на професионалното образование, ученически, студентски практики, модернизация на професионалното образование и подкрепа на дуалното обучение", посочи министър Цоков. 

Васил е един 11-те хилядите ученици, които се обучават в дуална форма. 

"Повечето от дните от седмицата аз лично съм във фирма за мебелно производство, както е при всеки човек започва, рано привършваме късно. Опитът е по-ценен от сухата теория", сподели Васил. 

Коронавирусът преформатира образованието и наложи обучението от разстояние и дигитализацията. 110 милиона лева бяха усвоени за техника на учители и ученици.

"В рамките на този проект бяха закупени над 20 000 устройства за учители над 65 хиляди устройства за ученици", подчерта министърът на образованието.

В Професионална гимназия по електротехника и електроника в Пловдив демонстрираха какви предимства носи дуалното обучение и възможността за обучение в STEM центрове. 

Най-новата платформа на министерството - дигиталната раница, събира всичко важно за учениците, учителите и родителите на едно място. 

"Учители, които не могат да създават учебно съдържание, имат достъп да ресурси. Учениците са дигитално грамотни и се развиват много бързо и ние трябва да им развиваме и тези им умения, обаче с учебна цел", каза училищният директор Славка Щерева.

Чрез дигиталната раница учениците имат безплатен достъп до учебници, различни видео уроци, седмичното разписание и електронния дневник. Целта на Министерството на образованието е поетапно да бъдат добавени още материали за всички ученици.

През новия програмен период се предвижда двойно по- голямо финансиране за сферата на образованието. 

Вижте повече в репортажа на Стефан Борисов.