Министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков прекрати четири обществени поръчки за доставка на железопътен подвижен състав по Националния план за възстановяване и устойчивост. Те включват закупуване на 7 двуетажни и 35 едноетажни мотриси, 20 пуш-пул състава и 18 маневрени локомотива, съобщават от транспортното министерство.
По указания на министъра е подготвен работен план за изготвяне на промените, като целта е до един месец обществените поръчки да бъдат стартирани отново.
Извършените анализи показват, че предишният екип на Министерството на транспорта и съобщенията е допуснал няколко съществени порока в процедурите, а именно - не е извършена задължителната процедура за предварителен контрол, която се прави от Министерството на финансите, съгласно изискванията на НПВУ, предвиденият механизъм за ремонт е рисков и нецелесъобразен, а изискванията към 18-те маневрени локомотива са необосновано завишени.
Промяната на част от техническите условия и критериите за допустимост ще даде възможност за по-голяма конкуренция и ще се разшири кръгът на участниците по отделните дейности, уточняват от министерството.
Промените в условията на търговете ще позволят също поддръжката на подвижния състав да се осъществява по най-ефективния начин, който ще бъде избран и гарантиран от участниците.
"Заложеният към момента механизъм за осигуряване на ремонтни бази за поддръжка, е високорисков, поради това, че изграждането им ще е ангажимент по други обществени поръчки, за които до 2025 г. дори няма заложено финансиране", подчерта министър Гвоздейков. Той допълни, че процедурата за отдаването им под наем не е достатъчно ясна, което също създава допълнителни рискове.
Осигуряването на поддръжката на подвижния състав следва да се осъществява изцяло на пазарен принцип, като по този начин участниците ще се насърчат дългосрочно да инвестират в страната, изграждайки модерни ремонтни бази, в които да се ремонтира и друг подвижен състав. С изграждането на държавна ремонтна база под наем, това няма да бъде възможно, тъй като тя ще може да се ползва само за целите на поддръжката на подвижния състав по НПВУ, се посочва още в мотивите на решението.
Предвижда се поръчката за доставка на 18 броя маневрени локомотива да бъде разделена на две обособени позиции, съответно за доставка на 9 локомотива за маневри в депа и 9 локомотива за маневри от депа до жп гари. Досега в условията на търга имаше изискване всички 18 локомотива да разполагат с разрешения за тип на превозните средства и за пускане на пазара, както и с пантограф. Това условие е нецелесъобразно, тъй като някои от маневрите се извършват само вътре в депата и половината от локомотивите няма да излизат от тях.
С планираните промени ще се реализират значителни икономии на средства и ще се намали натискът към държавния бюджет. Друг очакван ефект е и тук да се разшири кръгът от участници.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)
Георгиев: Само за миналата година са 106 присъдите за сексуални посегателства срещу деца
Тихомир Безлов: Големият проблем за политиката в страната ни е, че няма устойчивост
Максимумът на метеорния поток Геминиди за 2025 г. ще настъпи утре
Чрез микропластмасата се разпространяват опасни бактерии
Клиника по неврохирургия в УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ отпразнува своята 20-годишнина
Защо се будим малко преди алармата?
Наследствена ли е шизофренията?
На повърхността на луната на Юпитер – Европа, е забелязан гигантски черен „паяк“
Лунната почва може да съдържа следи от земната атмосфера
Антитела, проектирани от изкуствен интелект, ще бъдат тествани на хора
Признаци за бъдеща катастрофа в Антарктида
Идват коледните банкети: Как да се забавляваш, без да рискуваш кариерата си?
До дни ще се родят първите бебета, създадени с помощта на изкуствен интелект
Какви защити имат евробанкнотите и как да разпознаем истинските?
Броят на чужденците в Европа се увеличава, нужни са за работна ръка
Какво вещаят звездите за 2026 година?
Ръководството на лекарския съюз получи мандат да подпише нов рамков договор за 2026-2028 г.
Baidu запълва празнината, която Nvidia остави на пазара на AI чипове в Китай
Cartier е новият Rolex за поколението Z благодарение на Тейлър Суифт
Парижкото споразумение за климата навърши 10 години, но мисията е далеч от изпълнена