Служебният кабинет обмисля нови компенсаторни мерки заради високите цени на горивата

Никола Стоянов: Това, около което се движим в работната група, е за хора с доходи до 1000 лв, но това не е окончателно

17.12.2022 | 14:00 Редактор: Вяра Димова

До края на годината служебното правителство ще обяви нови мерки за подпомагане заради високите цени на горивата, след като отпадне отстъпката от 25 стотинки на литър. Кабинетът обмисля сериозни отстъпки за картите за БДЖ и обществения транспорт, обяви пред Bulgaria ON AIR служебният министър на икономиката Никола Стоянов.

Според него помощта от 25 стотинки за литър гориво е лошо планирана. Затова сега служебният кабинет обмисля пакет от нови мерки, които ще са насочени към определени групи хора.

"В момента това, около което се движим в работната група, е за хора с доходи до 1000 лв, но това не е окончателно", каза служебният министър на икономиката Никола Стоянов.

Обсъжда се обаче как този механизъм да бъде приложен на практика.

"В момента, когато даваш на всеки няма нужда да се отчита по някакъв начин, да се проверя кой има право, кой няма право, т.е. таргетирано води до чисто технически проблеми", коментира Стоянов.

Този път мерките ще бъдат финансирани с парите от свръхпечалбите на "Лукойл", а не с пари от бюджета, категоричен е министърът.

"Ще се дават за мерки не само за горива, но и за обществен транспорт в духа и на зелената сделка, да насърчаваме хората да използват повече обществен транспорт, БДЖ, рейсовете, а не всеки да пътува сам с колата си", допълни министърът на икономиката.

След приемането на новия пакет санкции от Европейския съюз стана ясно, че България може да изнася нефтопродукти от руски петрол само в Украйна. Това може да се отрази на работата на рафинерията на "Лукойл Нефтохим". Възможно е и да преустанови дейност, което ще се отрази на доставките на горива у нас. България не е готова да осигури необходимите количества дизелово гориво, коментира пред Блумбърг България Светозар Димов.

"Условно в момента потреблението на дизел е около 210 хиляди това. Единственото голямо пристанище, на което могат да се разтоварват танкери, извън групата "Лукойл", е петролният терминал във Варна, който може да обработва месечно от порядъка на 40-50 хил. тона доставки по море", каза Светозар Димов, управляващ партньор в "Сакса".

От там нататък остава алтернативен транспорт с речни баржи и в момента влизат някакви количества - около 10-12 хил. тона месечно от пристанището Констанца в Русе.

Инфраструктурата на България не позволява внос с жп цистерни. Димов поясни, че доставките от Гърция се извършват с автоцистерни, което оскъпява логистиката и ограничава доставяните количества до около 20 хил. тона. Оказва се, че страната ни може да осигури едва около 100 хиляди тона дизел.

Вижте повече в репортажа.

Снимка: БГНЕС