Война на информационния фронт: Кой е основният канал за разпространение на пропаганда?

Целите са различни

15.04.2022 | 19:35 Редактор: Ваня Кузманова

Освен на бойното поле, войната продължава и на информационния фронт. Кой е основният канал за разпространение на пропаганда по време на войната в Украйна и какви са посланията?

"Telegram" - стотици снимки и видеа се споделят в каналите на мобилното приложение за инвазията в Украйна. Там намираме и видео на възрастна жена, която се превърна в новия символ на руската версия за войната. Със съветското знаме в ръка - жената посреща украински войници, мислейки, че вижда руските сили.

Клипът бързо се завъртя в руските медии, които го представят като доказателство, че хората в Украйна гледат на Русия като на освободител. В репортажите, посветени на възрастната жена, вместо военни, украинските сили са наричани неонацисти. 

За експертите подборът на думите не е случаен.

"Изключително важна в руската идентичност е темата за великата отечествена война. За победата на Съветския съюз над нацистите, като се правят паралели със случващото се в момента. Абсолютно в разрез с реалните условия в руските телевизии се показват как украинците посрещат с благодарност руските войници и ги защитават от така наречените нацисти. Създава се усещането, че това е повсеместен феномен", посочи председателят съосновател на Института за глобалните анализи д-р Румена Филипова.

Д-р Румена Филипова от Института за глобални анализи, отбелязва, че за своите пропагандни кампании Кремъл използва предимно възрастни хора и деца. А целта е предимно за влияние вътре в Русия.

"Изключително много се набляга върху деца, от друга страна възрастни хора. Това са най-уязвимите хора от обществото и руската пропаганда цели да създаде морално възмущение, като емоционална реакция', допълни д-р Филипова.

Пропаганда има и от страна на Украйна споделят редица анализатори. Целите обаче са различни - от опит да се повдигне духа на украинския народ до метод за влияние върху Запада.

"За украинската информационна политика трябва да кажем, че тя е изключително успешна в социалните мрежи от гледна точка на това да бъдат запознати обществата на Запад със случващото се", заяви д-р Румена Филипова.

Последният пример за повдигане на духа в Украйна е специална пощенска марка, за която има опашки от желаещи да я купят. Тя е посветена на украинския военнослужещ Роман Грибов, който се превърна в символ на съпротивата срещу инвазията.

Вижте повече в репортажа на Яна Червенкова.

Снимка: БГНЕС

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК